Elcyklar för barnen? Är det dags nu?

Björn Åslund

Björn Åslund

26 sep 2023

ANALYS/ Ingen har väl missat att många barn numera snurrar runt på elsparkcyklar. Inte bara tonåringar, utan även riktigt unga killar och tjejer, kanske 8-9 år åker runt på såna farkoster.

Det går att ha synpunkter på detta. Visst är det roligt att kunna fräsa runt med eldrift i god fart. Kanske minskar det föräldrars skjutsandet hit och dit, som ju står för en hel del biltrafik.

Men så kommer invändningarna som får vågskålen att tippa åt annat håll. För det kortsiktiga nöjet kan ställas mot mer långsiktiga konsekvenser. Det handlar då om vilka transportvanor man skaffar sig, något som kan få stor påverkan på livet.

Det är inte långsökt att tro, att unga som i tidig ålder blir motoriserade snabbt vänjer de snart vid att varje förflyttning ska gå utan ansträngning. Elsparkcykeln blir inträdesbiljetten som sannolikt stegvis fortsätter med olika motorfordon, för att till slut landa i ett bilberoende. Och det beroendet är ofta riktigt svårt att bryta.

Skaffar man vanor med elspark i unga år, så lär man knappast ens tänka på cykel längre fram i livet. Det blir moppe, buss eller föräldrataxi. Om tanken på cykeln ändå skulle svischa förbi, så skulle den snabbt styras bort. Cykling innebär ju ansträngning.

För lite vardagsmotion

Redan nu är det många unga som får alldeles för lite vardagsmotion och det lär knappast öka med elsparkcyklarna. Och som elsparkcyklarna är inblandade i många olyckor, så en del barn lär drabbas. Hjälm och andra skydd? Inte många barn som använder, vad jag kunnat se. Men på cykel är hjälm desto mer utbrett.

Att locka med vanlig trampcykel cykel blir uppenbart svårare. Vi har också kunnat se att cyklandet bland barn minskar. Sedan 1995 har den totala sträckan som barn och unga cyklar nästan halverats. Färre unga cyklar till plugget, de får oftare skjuts av föräldrar

Är då elcyklar anpassade för barn mer attraktivt alternativ, om man som föräldrar vill att barnen inte ska fastna i fällan elspark? Bland tonåringar förekommer det redan, men vi tänker oss lägre åldrar. Kanske från 10-årsåldern och då med elcyklar som är strypta till lite lägre hastigheter.

Dyra

Här finns dock utmaningar. Prislappen för många elsparkcyklar för unga är redan så liten att de kan konkurrera med bra cyklar för yngre. Ska cykeln ha eldrift, med ett seriöst system, så dubblas sannolikt prislappen.

Yngre har också en tendens att vara rätt slarviga, så nog skulle de flesta föräldrar skulle tveka att skaffa en dyr barncykel med eldrift. De kan glömma att låsa, de kör ibland rätt hårt med sina cyklar. Dessutom blir en värdefull elcykel ett lockande byte för oärliga. 

Men det börjar dyka upp sådana elcyklar. Googla ”elcykel barn”, så får man ett antal träffar riktade mot den svenska marknaden. Bilden på sidans topp visar s’cool E-troX Bafang 24 7-S som säljs av Bikester för 16 645 kr.

Dock har inte de stora svenska cykelmärkena typ Crescent eller Ecoride hakat på. Vad vi kunnat se kommer barncyklarna med el mest från varumärken som vi tidigare inte sett i Sverige.

Så barncyklar är knappast någon trend. Men vi får se. Det har hänt mycket oväntat inom lätta elfordon under senare år, det är bara att se på mångfalden som rullar på våra cykelvägar.

Björn Åslund, chefredaktör

Läs mer