Elcykeln går uppför. Nu nära 30 procent av försäljningen.

Björn Åslund

Björn Åslund

3 okt 2023

Trots att cykelförsäljningen har minskat under det senaste året är cyklingen fortsatt het i landet. Mycket tack vare att elcykelns popularitet fortsätter att öka.
    – Elcykeln är det stora glädjeämnet, samtidigt som vi ser att arbetspendlingen med cykel fortsätter starkt, säger Joakim Stenberg, vd för branschorganisationen Cykelbranschen.

Under pandemin ökade cyklingen kraftigt i Sverige skriver Cykelbranschen i ett pressmedelande. För många blev cykeln lösningen för att få ihop vardagen utan att behöva trängas i kollektivtrafiken. Och pendlingscyklingen går fortsatt starkt. 

Joakim Stenberg, VD Cykelbranschen.

 – En stor del av de som under pandemin upptäckte hur smart det är att cykelpendla har fortsatt att göra det. Och det av många anledningar. Inte minst att det är väldigt kostnadseffektivt och bra för såväl miljön som hälsan, säger Joakim Stenberg.

Förmånscyklar
    – Det finns också en tydlig rörelse för att uppmuntra anställda att cykla till arbetet. Förmånscykeln blir allt viktigare för branschen, och där ser många arbetsgivare fördelarna med att stödja hälsosamma och miljövänliga resor för sina anställda. Dessutom är det ett förmånligt sätt för de anställda att få tillgång till en cykel, som de senare kan köpa loss eller byta till en ny. 

100 000 elcyklar

Elcykeln är en annan stark positiv trend som håller i sig. Under det senaste året har det sålts omkring 100 000 elcyklar, som därmed numera står för nästan 30 procent av all cykelförsäljning. Dessutom börjar allt fler upptäcka lastcykelns fördelar som en praktisk lösning för resor i stadskärnorna.
    – Det har länge varit ett litet nischval som nu börjar få fart på den svenska marknaden. Det är något som vi har strävat efter. Vi vill att lastcykeln ska bli det naturliga transportvalet i innerstan, vilket det har alla möjligheter till att bli, säger Daniel Mäkinen, ordförande i Cykelbranschen.

Den totala försäljningssiffran under cykelåret 2022/2023 landade på knappt 350 000 cyklar, vilket är en nedgång jämfört med samma period året innan.
    – Till stor del beror det på en postpandemieffekt. Trenden är tydlig i hela Europa, och den svenska marknaden har följt efter, säger Joakim Stenberg.

Men trots en minskad efterfrågan på cyklar det senaste året ser han positivt på de kommande åren.
    – Med starka trender som pekar mot exempelvis eldrift och hållbar pendling finns det mycket att se fram emot för såväl konsumenter som aktörer inom branschen.
    – Vi kan också se att service och underhåll blir allt viktigare för detaljhandeln. Med konsumenternas växande förväntningar på långvarig prestanda och hållbarhet är pålitlig service avgörande.