Annons:

Elassistans för motionären

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

11-10-2019/ Nu börjar elassistans även dyka upp inom motionscyklar. Till 2020 släpper Specialized modellen Turbo Creo SL, som finns som racer- eller gravelmodell. Den som vill ha elcykeln för bekvämt vardagstrampande kan se fram emot nyheten Turbo Como.

Det kan ju tyckas lite märkligt med elassistans på cyklar inriktade på motion. Men uppenbarligen bedömer en del tillverkare att det finns efterfrågan. Vi kan förstås tänka oss  man vill cykla osvettig till jobbet med elassistans, och ta hemresan utan el för att få trampa på ordentligt med puls och svett. Och så finns det förstås monsterbackar, där det kan vara skönt med lite elhjälp för att hålla borta mjölksyran. 

Specializeds nyutvecklade modell Turbo Creo är alltså en sådan modell. Byggd med ram av kolfiber stannar vågens visare på drygt 12 kilo för landsvägsracern Turbo Creo SL. Där har man lyckats klämma in en mittmotor på 240 Watt och ett batteri 480 Wh. Motorn är Specializeds SL 1,1 som är utformad för att ge mest vridmoment mellan 60 och 100 i kadens. Motorsystemet kan ställas och trimmas med appen Mission Control, där man bland annat kan ange hur lång distans batteriet ska räcka, och nivån på elstödet på de tre effektlägena.

Gravel-modellen, alltså för grusvägar, döpt till Turbo Creo SL EVO är i grunden samma som racern. Men den är försedd med däck i dimension 700x38mm, men vill man så går det klämma in fetare däck, ändå upp till 47 mm. Den har även sänkbar sadelstolpe, att ta till när cyklisten hamnar i knixigare terräng. Vikten landar på drygt 13 kilo.

 Såväl racern som grusvarianten ska kunna köras med elassistans upp till drygt 19 mil (120 miles), enligt Specialized.

Prislappen för dessa cyklar beräknas bli kring 99.000 kr.

Turbo Como 4.0

I en helt annan nisch för elcyklar hamnar den nya elcykelserien Turbo Como. Det är en stadigt byggd stadscykel, som finns i olika varianter. 

Den finns med såväl med ram med högt ramrör, eller med lågt insteg. Vi noterar att sadelstolpen är lite lätt bakåtvinklad, som ska göra att fötterna får lite kortare till marken, samtidigt som man ska kunna få bra sittställning för trampandet.

Mittmotor från Brose med Specializeds egen programvara, som på Como är inställd för ganska mjuk gång.

Den enklaste modellen av Turbo Como 3.0, med lågt insteg har en rekommenderad prislapp på 29 999 kr. På denna modell 460 Wh batteri. I exempelvis Turbo Como 4.0 sitter ett batteri på 500 Wh, men då är prislappen uppe i 36 999 kr.

Läs mer