Ecoride uppdaterar – med större batteri och AVS

Björn Åslund

Björn Åslund

2 feb 2021

Ecoride har sett över sitt sortiment av elcyklar. Utbudet har nu delats in tydligare i fyra serier. Bland nyheter hittar vi ett större batteri och att cyklarna nu förses med pakethållare av AVS-typ, ett klick-i-system för väskor och korgar.

Ecorides uppdaterade sortiment av elcyklar kan bland annat beskådas på en video, där vd Martin Walleräng och Pelle Sjödin presenterar nyheterna. Vi har hämtat uppgifterna därifrån. Även om 2021 bara är några månader bort, är det faktiskt inte 2021 års sortiment vi beskådar. Ecoride har frångått systemet med årsmodeller, man kan låta en elcykel i visst utförande leva lite längre.

Nu delas sortimentet in i fyra serier, som fått namnen Ambassador, Tripper, Flexer och Loader. Deras karaktärer beskrivs som (samma ordning) komfort, sport, kompakt och cargo.

En del modeller är försedda med mittmotorer från Shimano, med undantag för lastcykeln. Ecorides egna navmotorsystem har döpts om till Ecoride Drivesystem, vilket finns som dels den nya frammotorn F3 och dels nya bakhjusmotorn R5. Som tidigare har Ecoride sitt batteri bakom sadelstolpen, men det har uppgraderats till 36v/16 Ah, vilket ger 576 Wh. Ecoride har dock lyckats göra detta stora batteri lite mer kompakt, så det ska användas genomgående på alla modeller med navmotor, även på kompaktmodellerna med liten ram.

Färgskärm

Man har även uppdaterad displayen med färgskärm

Serien Ambassador inleds med en cykel som påminner om gamla klassiska Ambassador med navmotor fram. Nyheterna är det större batteriet, pakethållare med AVS-fäste, och så har man fixat till en bottenplatta i cykelkorgen, så att småsaker inte kan ramla ur. Den kommer i fyra färger, svart, röd, vit och turkos.

Det kommer även finnas en svart treväxlad Ambassador med navmotor fram, samt en liknande med 26 tums hjul och lite mindre ram.

Ambassador kommer även med en variant med bakhjusmotorn R5. På den cykeln sitter en niodelad utanpåliggande växel, dämpad framgaffel och hydrauliska skivbromsar. Denna modell kommer dels i klassisk damram med lägre insteg, dels med en variant med högt övre ramrör.

Den tidigare elcykel Classic lyfts in i Ambassador-serien. Den har framhjulsmotor, singlespeed (inga växlar), hydrauliska skivbromsar, samt AVS-hållare fram. Pakethållare bak ingår inte, men kan eftermonteras. 

Den nya Ambassador-serien rymmer även ett antal cyklar med mittmotor, Shimano Steps 5000 eller 6100. Till cyklar med den mindre motorn 5000 följer ett batteri på 36V/11Ah (417 Wh) och med 6100 följer ett batteri på 36V/14Ah (504 Wh). Ecoride har avstått från Shimanos löstagbara display, och istället valt en fast display som även rymmer manöverknapparna för motorn. Den sitter till vänster på styret.

Sportigare

Vi växlar till den lite sportigare avdelningen vars cyklar går under namnet Tripper. Egentligen inte några stora förändringar, det handlar mer om att Ecoride bytt namn på cyklar som tidigare hette Rise, Bright och Pure.

Varumärket Walleräng försvinner, men cyklarna finns kvar under varumärket Tripper. I stort sett oförändrade, vad vi kunde se av videon.

Det kan noteras att alla Tripper-modeller har AVS-fästen för väskor och korgar.

Med AVS-hållare kan man växlar mellan olika korgar och väskor, som här på Ecoride Flexer.

Flexer är en serie fem kompaktcyklar med småhjul och vikbar ram (med ett undantag). Instegsmodellen har framhjulsmotor, det stora batteriet 36V/16Ah, fotbroms, tre växlar samt AVS-pakethållare både bak och fram. Ecoride uppger att den fått en mer robust vikningsmekanism. Den finns i svart och röd.

Flexer finns även med den nya bakhjulsmotorn R5 och utanpåliggande växlar.

Den tidigare Folder 2.0 dyker upp i Flexer-serien, och kommer med mittmotorn Shimano Steps 5000, den nya displayen samt nio utanpåliggande växlar.

Den tidigare Shorty, som har små hjul och bakhjulsmotor men som inte är vikbar, tar också steget över till Flexer-serien. Också den får nya R5-motorn samt AVS-klick system fram, skivbromsar, samt hållare för väskor över bakhjulet.

Även lastcykeln Loader uppdateras. Dock endast på några mindre punkter, det är en ny färg, annan logotype och ett större batteri på 36V/19,2Ah (691 Wh). Vi noterar att den till skillnad från övriga elcyklar har mittmotor från Bafang.

FÖR DIG SOM VILL VETA MER OM ELCYKLAR

—- Alla cykeltester 2020 och äldre —- (länk)

— Köpguiden 2020: Hitta rätt cykeltyp — (länk)

3-09-2020