Dramatiskt bättre batterier

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

Cykelbatterier som håller tio år eller längre, och ger betydligt längre körsträckor per laddning. Detta kan bli verklighet om några år när en ny och större typ av celler används i batterierna. 

Elcyklarnas batterier är uppbyggda av 18650-celler (18 mm di ameter, 65 mm längd). Dagens bästa 18650-celler har en kapacitet av cirka 3 500 mAh. Den europeiska batteritillverkaren BMZ har tagit fram en större celltyp 21700 (21 mm diameter, 70 mm längd), som ger större energiinnehåll, cirka 4 800 mAh. BMZ har döpt celltypen till 3Tron, och det kan noteras att det i grunden är litiumjonceller som finns i dagens elcyklar.

Denna nya batterityp ger flera fördelar. Genom ökad strömkapacitet så behöver 21700-batteriet inte laddas lika ofta, och det alstras mindre värme. De har även lägre inre resistans vilket gör att cellen kan lämna högre strömstyrka. Enligt medieuppgifter kan dess urladdningstakt (discharge rate) bli upp till fyra gånger högre än dagens normala celler. 

Allt detta ska göra att livslängden ökar drastiskt, enligt batteritillverkaren BMZ, som räknar med upp till tolv års livslängd i en elcykel. Cykelbatteriernas kapacitet (mängden energi) beräknas kunna öka med 60 procent. Antal laddningar ska kunna öka med hela 400 procent, uppger BMZ.

På höstens Eurobike-mässa presenterades dessa celler av BMZ, en händelse som dock kom lite i skymundan i mässans mediebrus.

Även andra batteritillverkare utvecklar sina celler. Bland annat Panasonic har visat upp en något mindre variant kallad 20700.

Läs mer