Deloitte: Glöm elbilar, det är elcyklarna som tar över

Björn Åslund

Björn Åslund

1 feb 2021

Varken elbilar eller elsparkcyklar ser ut att stå för den stora revolutionen i trafiken under 20-talet. Istället är det elcykeln som pekas ut. Konsultkoncern Deloitte tror att 130 miljoner nya elcyklar kommer rulla ut i trafik mellan 2020 och 2023.

Deloitte släppte sin årliga rapport om teknik, media och telekommunikationer under december. Elcyklarna har fått ett eget kapitel, då Deloitte nu insett att dessa ha en väldig potential att omvandla trafiken, främst då i större städer där bilar oftast har det väldigt svårt med framkomligheten.

I alla händelser så kommer elbilarna att möta grym konkurrens från de tvåhjuliga lätta elcyklarna. Redan i år så kommer antalet elcyklar i världen att var många fler än elbilarna.

Deloitte konstaterar att elcyklarna i många år varit en nischprodukt i många länder. I Europa har dock försäljningen tagit fart under senare år, men i USA har de hittills inte fått något större genombrott.

Men det är nu utvecklingen tar fart, tacka vare allt bättre litiumjonbatterier, lägre pris och framför allt många städers planer på att få bort fossildrivna fordon och ersätta dem med utsläppsfria fordon.

Deloitte tror att 2023 kommer det säljas 40 miljoner elcyklar i världen. Prognosen för elbilar för 2023 är att cirka 12 miljoner säljs detta år.

Blybatterier

Deloittes rapport tar fram fakta som är föga kända i Sverige, som att blybatterier fortfarande dominerar elcyklarna globalt sett. Här i Sverige har ju alla kända cykelmärken litiumjon-batterier sedan många år tillbaka.

En stark drivkraft för elcyklarna expansion är då allt bättre och billigare litiumjon-batterier, uppger Deloitte, som i rapporten berättar att kring 2016 så hade mer än 80 procent av de sålda elcyklarna blybatterier.

I sin prognos tror Deloitte att andelen batterier med litiumjon i år kommer att vara 25 procent, och andelen stiger till 60 procent till 2023.

Deloitte lyfter fram hur snabbt försäljningen ökat i fler länder de senaste åren. Man nämner Tyskland där försäljningen av elcyklar under 2018 ökade med 36 procent till nästan en miljon enheter. Detta fortsatte under 2019 och redan efter halva året hade knappt en miljon elcyklar sålts. I Nederländerna stod elcyklarna för hälften av alla sålda vuxencyklar redan 2018.

USA ligger långt efter men under 2018 var ökningen 73 procent och över 400 000 sålda elcyklar. I Spanien ökade försäljningen med 55 procent under 2018.

Allt detta tyder på många fler elcyklar i trafik. Deloitte spår att 2023 kommer det rulla cirka 300 miljoner elassisterade cyklar globalt sett.

Analysen fördjupar sig ordentligt i alla fördelar med elcyklarna, som just leder till slutsatsen om elcyklarna snabba expansion. 

Deloitte har även granskat elassisterade lastcyklar, som man tror har stora möjligheter att ta betydande andelar av transporter i städerna.

Läs mer i Deloittes rapport:

https://www2.deloitte.com/content/dam/insights/us/articles/722835_tmt-predictions-2020/DI_TMT-Prediction-2020.pdf

10-01-2020 

Läs mer