Cykelåret 2020/21: Elcyklarnas andel fortsätter uppåt

Björn Åslund

Björn Åslund

14 okt 2021

Nedstängda fabriker och leveransproblem gjorde att antalet sålda cyklar på den svenska marknaden minskade med 16 procent under cykelåret 2020/21 jämfört med cykelåret innan. Men elcyklarnas andel ökar. Var femte såld cykel var en elcykel.

Ett cykelår löper från 1 september till 31 augusti. Under det cykelår som nyligen avslutades såldes 460 000 cyklar på den svenska marknaden. 90 000 av dessa var elcyklar, enligt den statistik som organisationen Cykelbranschen sammanställer varje år.

En tydlig trend är att efterfrågan på elcyklar fortsätter att öka. Nu blev var femte cykel som såldes en elcykel. Det gör att elcyklarnas andel av den totala försäljningen har ökat från 17,5 till 19,5 procent. 

– Andelen sålda elcyklar i Sverige närmar sig nu försäljningen i Danmark och Tyskland där elcykelns stora genombrott kom redan för några år sedan, säger Joakim Stenberg, vd för Cykelbranschen. 

Joakim Stenberg, vd för Cykelbranschen.

90 000 elcyklar är dock färre än säsongen 2019/20, då motsvarande siffra var 100 000. Denna lägre siffra kan troligen förklaras av att handeln inte haft tillräckligt med elcyklar på grund av störningar i tillverkningen och transporter till följd av pandemin. Hos Sportson, Sveriges största cykelhandlare, är kundernas ökade intresse för elcyklar tydligt.
-Våra kunder talar om att elcykeln ger dem möjligheter att cykelpendla längre sträckor. Vi har sålt alla elcyklar som vi har fått in under året och kunde sålt ännu fler om vi hade haft tillgång till fler, säger Lars Haglund, vd för Sportson. 

Fler avancerade cyklar 

Trenden är också att allt fler köper köper sin nya cykel av en specialiserad cykelhandlare.
– Cykeln blir allt viktigare för människors vardag. Det gör att man köper allt mer avancerade cyklar och vill ha hjälp med sitt köp. Det kan de specialiserade cykelhandlarna ge, säger Joakim Stenberg. 

De problem som covid-19-pandemin har inneburit för cykeltillverkare i Fjärran östern och för transporterna till Europa har gjort att importen av cyklar har minskat med 29 procent mellan cykelåren 2019/20 och 2020/21.
– En cykel består av väldigt många komponenter som görs av olika tillverkare. Jag vet en cykeltillverkare som har problem med att få tag i bromshandtag och resultatet blir att cyklarna inte kan byggas ihop för att skickas till oss, säger Lars Haglund. 

Fortsatta problem under 2022 

Nu har cykelhandlarna lagt sina beställningar på cyklarna som de vill få in i butikerna till försäljning under våren, men Joakim Stenberg tror att problemen med produktion och leveranser kommer att fortsätta under 2022.
– Trots att många upplever att utbudet inte är så stort som de önskat hos cykelhandlaren finns intresset för att cykla och köpa allt mer avancerade cyklar kvar. Störst är efterfrågan på elcyklar, mountainbikes, hybridcyklar och cyklar till ungdomar, säger Lars Haglund. 

Ökning på begagnatmarknaden 

Att det är hög efterfrågan på cyklar bekräftar försäljningen på annonssajten Blocket. Mellan augusti 2020 och september 2021 har antalet cykelannonser varit 24 procent högre än under samma tidsperiod ett år tidigare. Störst är ökningen för mountainbikes med 37 procent. Det gör att medianpriset för en begagnad mountainbike på Blocket har ökat med 25 procent.

Läs mer