Crescents motor­system inte helt egenutvecklat

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

Cycleurope Sverige AB, med varumärkena Crescent och Monark, satsar rejält på elcyklar för 2017 års säsong. De flesta Crescentmodeller har uppgraderats, och man släpper flera nya modeller. 

Numera erbjuder Crescent även elcyklar med en egenutvecklad mittmotor Egoing, som alltså blir ett alternativ till Boschs och Shimanos mittmotorsystem. Dock är prislappen på cyklar med Egoing mittmotor flera tusenlappar mindre, i jämförelse med de Crescentcyklar som har de stora tillverkarnas mittmotorer. Elcykel-produktionen har även förlagts till Cycleuropes fabrik i Varberg. 2017 kommer 8 000 elcyklar av märkena Crescent och Monark att tillverkas i den svenska fabriken.

– När andra flyttar utomlands växlar vi istället upp produktionen i Sverige, säger Tony Grimaldi, vd och koncernchef Cycleurope, i ett press­utskick.

Allt om Elcyklar har testat två nya Crescent-cyklar (se tester). Vi noterade att dessa har samma manöverpanel som den stora motortillverkaren Bafang. Vi kunde även på nätet hitta uppgifter om att Tony Grimaldi besökt kinesiska Bafang. Men på motorerna står det Egoing.

Det framgår att Cycleuropes motorsystem inte är helt egenutvecklade, när vi ber om kommmentarer, som lämnas av produktchefen Ulrik Bengtsson:

– Vi utvecklar inte motorsystemen från scratch. Vi har inte egentillverk­ning av alla komponenter i systemet, utan de kommer från olika partners. Vad vi gör inom Cycleurope är att vidareutveckla och anpassa dem till våra elcyklar, säger han.

Ulrik Bengtsson vill inte namnge Bafang eller andra underleverantörer, men han klargör att Cycleurope har flera sådana leverantörer till motor­systemen.

Denna manöverpanel sitter på nya Crescent Elly med motorsystemet Egoing. Den är till förvillelse lik Bafangs manöver­panel.

Läs mer