Corona: Kan öka intresset för elcyklar

Björn Åslund

Björn Åslund

2 feb 2021

Även cykelindustrin påverkas av corona-viruset. Håller smittan i sig länge och drabbar ännu fler kan vi räkna att cykeltillverkarna får svårigheter. Men samtidigt kan smittoriskerna öka intresset för elcyklar, särskilt i större städer där kollektivtrafiken är en möjlig smittkälla.

Corona-viruset slår hårt mot samhället och cykelbranschen påverkas. En aspekt är det faktum att mycket cykelkomponenter tillverkas i Kina, som varit lamslaget av corona i ett par månader. Fabrikerna har stått till och leveranser kan utebli eller försenas.

Men kontakt med några svenska cykeltillverkare, ger inga alarmerande besked. Dock verkar övriga mer Europa mer drabbat, att döma av rapporter från Bike-Eu.com (se längre ned i texten).

-För vår del är leveransläget gott. Blir nedstängningen av samhället väldigt långvarig, mer än sex månader kommer det att bli brist på vissa modeller, är svaret från Tommy Lager, vd för Unicykel AB som tillverkar Nishiki.

Inte heller Cycleurope, som tillverkar Crescent och Monark, ser några akuta problem:

-I rådande situation så är vi försiktiga med att spekulera hur framtiden ser ut. Just nu går produktionen för fullt hos oss. Vår leveransförmåga ser under omständigheterna god ut för våren, uppger Jonas Netterström, vd Cycleurope.

Ecoride känner av kinesernas stängda fabriker, men har lösningar:

-Vi har en försening på material ifrån Kina på grund av att landet stängdes ner, uppger Martin Walleräng, vd för ProNordic Group som tillverkar Ecoride.

-Vi har kompenserat förseningen med att boka in tågtransporter från Kina till Gdansk där vi har vår Ecoride-produktion. 

-Vi kommer dock se att vissa modeller kommer bli något försenade. Dock inget allvarligt. Vår fabrik i Gdansk arbetar på som vanligt och transporter till Sverige fortlöper normalt.

En del handel är mer eller mindre utslagen, exempelvis konfektion. Men cykelhandeln tycks inte lika drabbad.

Via mailen får vi en rapport från Peter Klangsell, vd för Elcykelvaruhusets, som har två butiker i Stockholm och en i Göteborg:

-På grund av milt vinterväder och tidig vår i södra Sverige har vi haft en bra försäsong, där jag uppskattar att försäljningen har gått upp cirka 50 procent mot samma period 2019. 

Elcykel istället för t-bana

Tydligt är att en del vill undvika buss och t-bana.

-Sen kom corona och vi kan i skrivandes stund säga att efterfrågan än så länge håller i sig. Men de senaste veckorna i fattar kunderna snabbare beslut då de vill ha alternativ till kollektivtrafiken. Köp som tidigare tog 2-3 besök går nu på första besöket.

Men Peter Klangsell känner oro för framtiden:

-Våra farhågor är dock att försäljningen kan komma att vika kraftigt av flera orsaker. Den mest uppenbara är att kunder räds för att komma till butiken, och även om de har möjlighet att köpa över internet.

-Personalen går även på hög last då hälften av är hemma på grund av försiktighet gällande symtom och även rädsla i vissa fall.

Han nämner också att det syns förseningar på cykelleveranser på 1-2 månader, och ser en risk att de blir ännu längre.

-Det gör att vi i maj delvis kommer ha slut på varor att sälja vilket har negativa konsekvenser för oss, och säkerligen majoriteten av våra branschkollegor, skriver Peter Klangsell.

Även Martin Walleräng ser en ökning i större städer:

-Vi säljer lite mer elcyklar i storstäderna runt om i Sverige, Norge, Finland än vanligt. I mindre städer säljer vi normalt eller något mindre, där har man en lite mer avvaktade approach. Kanske beror det på att man väljer bort kollektivtrafik i större utsträckning i storstäder, som i vanliga fall används mycket, medan man i mindre städer, väljer bilen istället. Detta är dock bara hypoteser, understryker han.

Cykelindustrin i övriga Europa möter corona-krisen på många sätt, med olika kreativa lösningar. 

För läsning om detta hänvisar vi till Bike-Eu.com (länken här under) till en sida som ska uppdateras vartefter.

https://www.bike-eu.com/sales-trends/nieuws/2020/03/how-europes-bicycle-industry-reacts-on-coronavirus-impact-10137559

FÖR DIG SOM VILL VETA MER… 

—- Länk till våra cykeltester 2020 —-

—Köpguiden 2020: Hitta rätt cykeltyp—

(Foto: Nishiki)

28-03-2020

Läs mer