Elcykeln logo Meny

Bosch uppdaterade ABS kommer på många cykelmärken

Bosch visar nu upp den uppdaterade versionen av sin låsningsfria broms för elcyklar. Denna Bosch ABS kommer att finnas på en rad elcyklar under 2023, främst då inom premiumsegmentet.

På torsdagen var det samling på Söder i Stockholm, då Bosch ville presentera och visa det uppdaterade ABS-systemet för media. 

Bosch har haft en ABS-broms för elcyklar sedan 2018. Till det yttre är den nya versionen betydligt mindre än föregångaren, det synliga är endast endast en mindre klump på framgaffeln samt en sensorskiva på hjulet som övervakar rotationshastigheten. I övrigt så styrs systemet av programvara som finns i motorenheten.

ABS-bromsen verkar på framhjulets skivbroms, och ska förhindra låsning av framhjulet vid hård inbromsning. Avsikten är att denna funktion ska minska risken för omkullkörning vid panikbromsning och eliminera risken för framlängesvolter vid låst framhjul. Inte minst ska detta öka säkerheten när underlaget är halt och sladdrigt, som vid snö och is, sand på asfalt och våta löv

– Den nya ABS-bromsen är en del av den uppkopplade cykeln, inleder Sofie Li Gao, som är svensk markandschef för Bosch Ebike System.

Därefter lämnades presentationen över till Mattias Göransson, som är produkt- och teknikexpert, Bosch Ebike Systems i Sverige.

– ABS finns alltså fö tre olika typer av cyklar med olika egenskaper. Den finns för cargobike, citycyklar och e-mtb. 

Den nya versionen innebär att Bosch kunnat pressa ned prislappen.

– Version ett var extremt dyr, den gjorde cykeln cirka 10 000 kr dyrare. Den nya kostar mindre än hälften, säger Mattias Göransson.

De olika versionerna har programmerats till lite olika egenskaper kopplade till cykeltypernas egenskaper, vilket gör att man inte bör ändra alltför mycket på cykeln, framför allt däck, fick vi veta.

Vi fick veta att ABS-versionen för citycyklar inte går att stänga av, eftersom det ger så annorlunda egenskaper på cykeln. Däremot på versionen för e-mtb kan man välja ABS eller inte. Bosch räknar att mtb-cyklisterna har tillräcklig kunskap för att kunna hantera detta.

På många nya elcyklar

Enligt Bosch, som ju är ett i grunden tyskt företag, så har många av de tyska cykeltillverkarna hakat på inför 2023.

– Det är 15-16 tyska märken som kommer att ha ABS nästa säsong, bland annat Cube, Haibike, KTM och Riese&Müller. Dock bara på vissa modeller, uppger Mattias Göransson.

Bosch har också insett att den svenska cykelhandeln behöver puschas på för att förstå vitsen med låsfria bromsar. ABS är ju än så länge en sällsynt funktion på cyklar, så erfarenheten är liten.

-Så vi kommer att ha democyklar, och besöka fackhandeln för att övertyga dem, berättar Sofie Li Gao.

Den svarta klumpen uppe på gaffelbenet, samt den inre mörka sensorskivan på bromsskivan, är det yttre som syns av Bosch ABS.

Hon passade även på berätta om den digitala serviceboken, som sköts från en mobilapp. Den finns numera i Bosch drivsystem, och kan bland annat lagra vilken verkstad som servat och vad som gjorts. Systemet kan också ge notiser på display och i appen, om att det är dags för service.

Vi fick även möjlighet att provköra elcyklar med ABS:en (bilden på sidans topp visar redaktör Åslund med en democykel). Denna test kommer att publiceras i magasinet Allt om Elcyklar, som kan läsas digitalt på Readly i vår. Samt senare 2023 på webben under ”Tester”.

PS. Redan nu kan du läsa tidigare utgåvor av vår tidning digitalt, om abonnerar på Readly (kostar 99 kr och har stort utbud av digitala versioner av tidningar)

https://se.readly.com/products/magazine/allt-om-elcyklar?q=elcyklar

Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2022-11-25