Bikester kunde inte ordna reservdelsbatteri

Björn Åslund

Björn Åslund

25 jun 2023

Batteriet till Per Wickmans elcykel stals. Cykeln och batteriet var knappt två år gamla. Att få fram ett ersättningsbatteri var allt annat än enkelt. Bikester, som sålt cykeln, kunde inte ordna ett nytt batteri.

Winora Yucatan är verkligen inte någon elcykel med udda komponenter. Den har drivlina från Yamaha och just den aktuella cykeln hade ett 630 Wh batteri integrerat i ramen.

Per Wickman, som för övrigt skriver för Allt om Elcyklar, köpte den våren 2021 från Bikesters webbshop. Cykeln var ordentligt pimpad med reflexer (bilden sidans topp).

Allt gick bra med cykeln fram till i februari i år. Per hade då parkerat den i centrala Göteborg och var borta ett par timmar under förmiddagen. När han kom tillbaka var batteriet borta. Han insåg snart att batteriet – trots lås och lucka – hade skyddats av en mindre genomtänkt konstruktion som var lätt att forcera.

– Det finns justerbara fästen i över- och underkant. Det var bara att lossa på skruvarna med insex-nyckel. Här hade låset ingen verkan, var hans slutsats. 

Ingen specialbeställning

Per anmälde batteristölden till polis och försäkringsbolag.

Så nu gällde det för Per att skaffa ett ersättningsbatteri, ett Yamaha 630 Wh intube batteri (tillverkat av Trendpower). Han kontaktade Bikester, som sålt cykeln. Där borde det rimligen finnas reservdelar, det hade ju inte gått två år sedan cykel levererades. Men svaret från kundtjänsten blev oväntat:

”Tyvärr har vi inte dessa delar i vårt lager och kan inte specialbeställa dem åt dig”, fick han i mailsvar från kundtjänsten.

Per gick vidare och kontaktade cykelbutiker och han sökte på nätet. Det var uppenbarligen svårt att hittade just detta Yamaha-batteri tidigt i våras när han gjorde efterforskningar. Enda träffen vara i Italien, och det beräknade priset vara cirka 14 000 kr plus fraktkostnad.

Varför kunde då inte Bikester leverera ett reservdelsbatteri till den Winora man sålt? Och varför kunde man inte ens få fram i ett batteri från en etablerad leverantör som Yamaha.

Sannolikt får vi inte svar på den frågan. Vi har sökt Bikesters presskontakt via mail. Vi har mailat två gånger, men inte fått någon respons alls. Några telefonnummer finns inte på Bikesters webb.

Det kan noteras att bakom Bikester finns företaget Internetstores GmbH som är baserat i Tyskland. Bikester har ett dussintal sajter riktade mot olika europeiska länder.

Inga reservdelsbatterier

Vi kollar vidare på Bikester sajt om reservdelsbatterier. Vad vi kunnat se har de över huvudtaget inte batterier som reservdelar. Dock finns många andra cykeldelar, exempelvis 28 olika styren till elcyklar. 

Per tog kontakt med försäkringsbolaget, som gick med på att lösa in cykeln när det inte gick att hitta ett batteri.

– Det var åldersavdrag och självrisk, men jag fick ut 27 000 kr av en cykel som kostat 38 000 kr.

Med nya friska pengar gav sig Per ut på cykelmarknaden. Och resultatet blev en Haibike hardtail e-mtb, för tillfället med nedsatt pris till 28 000 kr. Även denna köptes från Bikester.

– Den nya är i princip i samma prisklass som Winoran, men hardtail är ju faktiskt lite roligare.


Per Wickman testar också elcyklar för Allt om Elcyklar.

Ingen eftermarknad?

Nu har det gått några månader. Vi har gjort nya sökningar efter Yamahas 630 Wh intubebatteri. Vi hittar det endast på ett par sajter. En butik inom EU säljer det för 1 199 euro plus frakt.

Per Wickman har hypoteser om varför batteriet är svårt att hitta:

– Det kan vara stor efterfrågan, så kanske tillverkningen släpar efter.

– Batteriet var ju hyfsat nytt, så de finns ännu inte någon eftermarknad. Yamaha kanske inte räknar med någon stor eftermarknad. De kanske räknar med att batteriet håller riktigt länge, är hans spekulationer.

Vår digitala tidning finns på Readly.

https://se.readly.com/products/magazine/allt-om-elcyklar

.

Läs mer