Bbcargobike är byggd för att hålla

Björn Åslund

Björn Åslund

4 apr 2022

Lastcyklar finns det många modeller av. Men inte alla tillverkare satsar på verklig hållbarhet, för att lastcykeln ska tåla tung last och kräva lite service. Bbcargobike är en ny lastcykel som tydligt riktar sig mot köpare som är villiga att betala för kvalitet.

Något vi noterat är att många ägare av lastcyklar drabbas av skador. Vanligaste problemet är hjul som inte tål belastningen. Med elassist och tung last blir det påfrestningar som till slut får konsekvenser, om inte lastcykeln är ordentligt byggd.

Problemet är förstås betalningsviljan. För många går smärtgränsen kring 30 000 kr för en elassisterad lastcykel, men vill man ha genomgående kvalitetskomponenter så ligger prislappen betydligt högre.

Den nya lastcykeln Bbcargobike har en prislapp som börjar vid 77500 kr. Den har sitt ursprung i Danmark hos företag Body Bike som tillverkar spinningcyklar. Den introduceras på den svenska marknaden genom återförsäljaren Crevat AB, som håller till i Stockholm.

Bbcargobike beskrivs som en lastcykel byggd för att klara tung belastning och kräva minsta möjliga underhåll. Ekerhjul är ersatta med aluminiumhjul, kedjan är ersatt med remdrift och den har Shimanos mittmotor EP8 cargo, som har 85 Nm i vridmoment.

Bbcargobike finns med tre olika typer av lådor; en öppen låda, en med lock och en med frontdörr. Cykeln är konstruerad för att man ska kunna byta låda beroende på behov. Lådan har en volym på 336 liter och cykel ska tåla en last av 150 kilo.

-Alla kullager är SKFs bästa klass och generellt har Bbcargobike strävat efter högsta kvalite för att erbjuda en cykel som ska klara av att cyklas året runt i Norden med tung last, framhåller Anders Pålsson vid Crevat AB.