Även Cargobike får mittmotor

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

19-02-2019 / Lastcyklar med mittmotor är ännu ganska sällsynta. Inför årets cykelsäsong breddar Cargobike sitt modell utbud med en lastcykel med Bafang mittmotor med 80 Nm vridmoment.

Cargobike, med säte i Malmö, har vuxit till den största leverantören av lastcyklar i Sverige. Under flera år har man haft ett brett utbud lastcyklar, men ingen med mittmotor, vilket borde vara alldeles förträffligt på en lastcykel som väger mer än en vanlig cykel.

Varför har det dröjt med mittmotor?

– Mittmotorer har tidigare varit för dyra och i många fall för dåliga oavsett leverantör. Det har inte varit ekonomiskt försvarbart att sätta en motor för 20.000 kr på en cykel för 20.000 kr. Nu har däremot tekniken kommit ikapp och man kan få en mycket bra motor till en normal prislapp, svarar Peter Demaltén, som är vd för Cargobike. 

Cargobike Delight har mittmotor från Bafang, som är en välkänd motorleverantör. Cykeln är utrustad med hydrauliska skivbromsar, aluminiumram, ledbelysning med automatik, även blinkers där bak.

Prislappen landar strax under 32 000 kr.

– När vi startade för elva år sedan så var 15.000 kr jättedyrt för en lastcykel. Idag har detta ändrats och folk tittar generellt på cyklar i högre prisklasser. Nu tror vi många kunder är redo för att steppa upp på en lite dyrare modell.

Denna prislapp innebär att den nya Delight hamnar i en högre prisklass än många lastcyklar. Men med mittmotor på 80 Nm i vridmoment, som kan växlas ned via bakväxeln, får man betydligt mer kraft för backar i jämförelse med oväxlad navmotor som brukare finnas i de billigare lastcyklarna.

(Foto: Cargobike)

Läs mer