Elcykeln logo Meny

Även Canyon lanserar lätt elcykel

Tyska motortillverkaren Fazua syns på allt fler elcyklar. Deras lätta mittmotorsystem finns nu även på elcyklar från Canyon. Den för 2021 nya elcykeln Commuter:ON väger in på endast 17,6 kilo.

Att bygga lättare elcyklar är verkligen ett framsteg. Det underlättar för ägare som vill kunna bära in cyklarna, mer skyddade mot stöld. Och cyklarna  blir mer lättdrivna i backar.

Mittmotorsystemet Fazua Ride 50 Evation bidrar till låg vikt, bland annat genom ett litet batteri, på 250 Wh. Motor och batteri är ihopbyggda till en enhet, som ganska enkelt kan plockas ur ramen. Och då har man en vanlig cykel istället.

250 Wh är ganska lite, men enligt Canyon ska man kunna cykla upp till 12 mil på lägsta effekt under goda förhållanden.

Commuter:ON finns i två varianter, dels unisex-modell med lågt sittande ramrör, dels med klassisk herram med högt övre ramrör. Hela 12 växlar med systemet Shimano Deore XT.

Ramen är odämpad så vi tänker oss denna som en stads och pendlarcykel, vilket understryks av modellnamnet Commuter:ON.

Commuter:ON är prissatt till 37 399 kr. Canyons cyklar säljs inte via lokala återförsäljare, utan företagets affärsmodell innebär nätförsäljning med hemleverans av cykeln.

Precede:ON

Vill man en pendlarhoj Canyon med lite mer elmuskler, så finns numera modellen Precede:ON. Här är det motorsystem Bosch Performance Line CX som ger elassistansen. Upp till 85 Nm i vridmoment och ett motorsystem byggt för e-mtb innebär rejält med kraft. 

Batteriet är på 500 Wh och körsträckan uppges till cirka 10 mil.

Vikten drygt 22 kilo, vilket ju är ganska måttligt för en kraftigt byggd elcykel med fullstort batteri. Canyon håller nere vikten genom att delar av cykeln är kolfiber.

Precede:ON finns med unisex ram, herram och damram. En mer påkostad modell har automatväxel och remdrift. Nöjer man sig med vanliga utanpåliggande växlar – Shimano Deore XT med 12 växlar – blir priset lite lägre. Prislistan börjar på 48 699 kr, då för modellerna med utanpåliggande växlar.

Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2021-04-12