Är det verkligen en elcykel?

Björn Åslund

Björn Åslund

2 feb 2021

 I början var ju elcyklarnas batteri en stor synlig klump. Det går mer och mer mot integration i ramen. Hos Ebajk Model 1 är det batteriet i princip osynligt då det är inbyggd i nedre ramröret.

Visst är ramröret kraftigt, men ändå inte så kraftigt att man tänker batteri. Det är dock tillräckligt med plats för ett litium-jon batteri på 36V/6,8 Ah, vilket är 245 Wh. Ganska litet med andra ord. Räckvidden uppges vara på mellan 25-60 km, beroende på hur mycket elstöd man använder.

Företaget bakom Ebajk är baserat i södra delarna av Stockholm och säljer också vida webben. Företaget startade i början av 2019, och har numera tre elcyklar i sortimentet. Model 1 finns dels med herram, dels med damram med lågt insteg. Det finns också en Model 2 med remdrift.

Cykeln är en är en så kallad single speed, alltså med en fast utväxling. Motorn, av märket AKM, är gömd i baknavet, och effekten kan regleras i fem steg.

Den färdiga elcykel får vågens siffror att stanna vid 16 kilo, och då inkluderar det pakethållare och skärmar. Vi noterar också att cykeln är utrustad med centralstöd, vilket gör att den kan parkeras i upprätt läge.

Batteri inbyggt i ramen, hur byter man det när det tar slut?

-När det är dags att byta batteriet får man ta av framgaffeln, ett ingrepp som tar cirka en halvtimme, får vi veta av Ulf Modigh vid Ebajk.

(Cykel i omslagsbild: Ebajk Model 1)

25-02-2020

Läs mer