Analys: Cykelköparen kan förlora när årsmodeller skippas

Björn Åslund

Björn Åslund

2 feb 2021

Årsmodeller på cyklar är ett system på väg ut. Vi kanske slipper förnyelse bara för att nytt år kräver en uppdaterad cykelmodell. Men samtidigt kan det leda till färre möjligheter att köpa cyklar som reas ut vid säsongens slut.

Varje höst brukar cykelleverantörerna bomba oss journalisterna med pressmeddelanden om nästa år elcyklar. Visserligen bombas det fortfarande, men innehållet i bomberna och andra signaler tyder på nytt innehåll i attacken.

Vi noterar att flera större cykelleverantörer är på väg bort från detta med specifika årsmodeller inom elcyklar. En del har redan tagit klivet, det ger inte uppgifter om årsmodell. 

En orsak till detta säkert att elcyklar idag – undantag lågpriscyklarna – blivit mogna produkter. Det finns inga stora behov av uppdateringar, cyklarna är tillräckligt bra för att de flesta kunder ska bli nöjda.

Ingen prestandahets

Cykelindustri är inte heller jagad av prestandahetsen, som i bilvärlden, där tillverkarna för varje årsmodell ska lägga till kilowatt och acceleration. En elcykel får ju bara ha 250 Watt i motoreffekt och max 25 km/tim med elassistans. Dock ska vi inte förneka att en del motorleverantörer helt klart för pressa ut mer vridmoment på sin toppmodeller, som ger ork och acceleration.

Utan årsmodeller slipper cykeltillverkarna skruva på konstruktionerna och förnya komponenter bara för att ett nytt år står för dörren. Det är kanske inte ens säkert att förnyelsen är samma sak som förbättring.

Men skippandet av årsmodeller kan få konsekvenser, både positiva och negativa:

Det kommer inte betyda att förnyelsen uteblir. Vi får istället räkna med att leverantörerna successivt lägger till nyheter snarare i takt med att ny bättre teknik dyker upp. Inte för att det är ett nytt år i faggorna, utan för att cykeln blir bättre. Det kan komma när som helst under året. 

Förhoppningsvis leder detta till att vi slipper förnyelse bara för att ett nytt år kräver förnyelse. Utan förändringarna kommer när de verkligen tillför något.

Samtidigt kan cykelköpare hamna i underläge i handeln utan ett tydligt modellår. Det kan ju visa sig att cykeltillverkaren gjort en väsentlig uppgradering, exempelvis större batteri. Det blir då lättare för cykelbutiken att kränga den äldre utgående modellen med mindre batteri till fullt pris, fast den rimligen borde få en mindre prislapp.

Färre prisfynd

Chansen till prisfynd lär minska. Sedan många år tillbaka har man kunnat fynda cyklar på hösten och vintern. Handlarna har tvingats rea ut årets modeller för att kunna ge plats för nästa års nyheter. Ett utmärkt tillfälle att skaffa en ny cykel till ett anständigt pris.

Men om årsmodellerna försvinner, så har ju handlarna ingen anledning att sänka priserna under vinterhalvåret, när man traditionellt brukar städa ut sina lager. 

Vi vågar påstå att skylten ”cykelrea” inte kommer synas lika ofta i framtiden. Åtminstone för de storsäljande elcyklarna. Mer udda märken och modeller kanske handeln ändå måste sänka prissänka ibland för att de inte ska bli hyllvärmare.

23-10-2020