ANALYS: Bilindustrin behöver elcykeln

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

GM:s vikbara elcykel ska börja säljas 2019. Foto: GM

14-11-2018/ Bilindustrin har börjat få upp ögonen för de lätta elfordonen. I takt med den snabba spridningen av elcyklar och andra lättare elfordon, börjar de förstå att många köpare söker alternativ och komplement till bilarna. En stark drivkraft är trafikutmaningarna till följd av urbaniseringen.

Redan tidigare har en rad biltillverkare presenterat elcyklar. Redan i början av 2010-talet visa Porsche, Ford, Toyota, Lexus, Honda med flera elcyklar av olika snitt. De flesta var nog av typen framtidsstudier, för att skapa uppmärksamhet och testa idéer. För inte särskilt många av dessa spejsade elcyklar hittade ut i trafiken. Nej, det är i huvudsak den traditionella cykelindustrin som byggt och sålt elcyklarna. De sitter också på kanalerna, butiker och återförsäljare, dit cykelköpare vänder sig i första hand. En svårighet för bilindustrin att sälja elcyklar har nog varit att det är inte till Volvo eller Toyota man i första hand vänder sig, när man funderar över en elcykel. Så har det varit länge, men världen förändras.

Så vad är skillnaden idag, när biltillverkare visar elcyklar 2018? Kanske det faktum att elcyklar blivit ett så pass moget och etablerat fordon, att det kan vara naturligt att se elcykeln som ett komplement till en bil. Köp en ny bil och en elcykel i ett paket. Bilen använder använder man när hela familjen ska åka långt, eller tunga saker sak fraktas. Elcykeln använder på lite kortare distanser, främst i stan. 

Under hösten har bland annat GM och Ford presenterat elcyklar. GM har en vikbar modell. Även tyska VW har visar elcykel, men då handlar det om en trehjulig lastcykel, som är tänkt att säljas som komplement eller alternativ till VW:s transportbilar.

bike-eu.com spekulerar om även Hyundai kommer att ge sig in på elcyklarna. Detta grundar på uppgifter om att toppchefer inom företaget syntes på Taipei Cycle Show som hölls tidigare i november.

Bil inte snabbt

En samlande drivkraft för att komplettera bilaffären med elcyklar, är det faktum att den snabba urbaniseringen givit enorma framkomlighetsproblem, när förflyttningen främst sker med bilar. Bilar är många gånger varken snabba eller särskilt smidiga i stan. Tvåhjuliga alternativ har förutsättningar att lösa mycket av trängseln i större städer. Så vi lär nog under kommande år få se fler biltillverkare visa upp elcyklar, och kanske också trehjuliga som VW. 

Det är kanske till och med är så att bilindustrin behöver de lätta elfordonen, för att minska på trycket i städerna, så att de återstående bilarna kommer fram. Om städerna kvävs av bilar och köer, lär ju intresset för bilarna minska, även om de skulle var eldrivna och mindre miljöbelastande.

Läs mer