Vintern tuff för batterierna

Björn Åslund

Björn Åslund

5 feb 2021

Hur ska cykelbatteriet laddas och skötas för att få maximal livslängd? Det är en fråga de flesta elcyklister ställer sig. Och det enkla svaret blir: ladda det hur du vill, men undvik total urladdning.

Elcyklarnas batterier är dyra ting. Ett ersättningsbatteri kan kosta från ett par tusen upp till cirka 5 000 kr. Så det finns helt klart anledning till lite omsorg vid laddning och hantering, så att batteriet håller god kapacitet så länge som möjligt.

Helt klar snurrar det oklarheter kring hur de laddbara batterierna ska hanteras. Det förekommer uppgifter om risken för att batteriet får ett ”minne” från tidigare behandling, vilket går ut över prestanda. Men av allt att döma gäller det äldre batterityper, som försvunnit sedan flera år från marknaden.

De litiumjon-batterier som sitter i dagens elcyklar förefaller ganska tåliga och flexibla för hur man laddar. Så lyder beskrivningen vi får från Jan-Olof Gustafsson vid Vartex som är svensk distributör av Batavus elcyklar. 

– Du behöver inte vänta med att ladda tills batteriet är helt tömt, som man gjorde förr i tiden. Man behöver inte heller ladda fullt, man kan stödladda lite grann när man tar en paus i cyklingen, säger han.

Man kan alltså ladda småskvättar varje dag, eller vänta tills att batteriet är tomt. Det spelar ingen roll, eftersom moderna litiumjon-batterier inte kan drabbas av ”minneseffekt”, som kan begränsa kapaciteten.

Ett cykelbatteris laddningsprocess är sådan att det laddar snabbare i början (de första timmarna), innan det fylls till cirka 80 procent. Men den totala tiden kan vara flera timmar, med lägre strömstyrka mot slutet.

– De sista 20 procenten innebär en balans-ering av enskilda celler, så att de blir optimalt laddade, beskriver Ulrik Bengtsson, produktchef vid Cycleurope som har elcyklar från Monark och Crescent.

– Men det är ingen fara att göra en snabbladdning på ett par timmar, för att sedan avbryta och cykla vidare, uppger Ulrik Bengtsson.

Ett helt nytt batteri bör dock hanteras lite speciellt, för att nå sin maximala kapacitet.

– När batteriet levereras är det i ”sleep mode” och måste väckas. Det innebär att det bör laddas upp till 24 timmar för att säkerställa full kapacitet, uppger Ulrik Bengtsson.

Normalt görs denna första laddning av cykelhandlaren.

Ibland hörs varningar för att helt tömma batteriet. Men de batteriöver-vakningssystem som finns, ser till att så inte blir fallet. Systemet stänger av motorn innan det är totalt urladdat.

Ulrik Bengtsson ger lugnande besked:

– När batteriet slutar driva motorn så finns det ström kvar tillräckligt för att driva elcykelns belysning i minst två timmar och för återladdning.

Eftersom batteriet ändå inte är helt tömt, så brådskar det inte med åter-laddning. Det kan vänta några dagar. Men riktigt lång väntan är inte bra. Handlar det om flera månader kan bat-teriet skadas.

Extrema temperaturer är något som leverantörerna varnar för. Exempelvis ska det inte utsättas för riktigt hög värme, då cellerna kan skadas. Men sådan värme förekommer sällan i Sverige. Här är kylan istället ett större bekymmer.

Så laddar du:

Bild: 2018-03/batteri-varning.jpg
Denna varning på elcykelns batteri ska man ta på all­var. Lagra inte batteriet urladdat, det kan ta skada.

Lagra på rätt sätt

Underhållsladda:
Om du inte cyklar vintertid, se till att plocka ur cykelns batteri och underhållsladda några gånger. Om batteriet töms helt under vinter­vilan, kan det skadas och bli obrukbart.

Glöm bort ”minneseffekten”
Kapaciteten på moderna litiumjon-batterier begränsas inte av att laddas ofta, innan batteriet är tomt. Ladda batteriet varje dag eller vänta tills batteriet är tomt.FAKTA

Laddning

Vid normal ­användning kan man ladda batteriet lite hur man vill. Moderna litiumjonbatterier är inte känsliga.

Ett tömt batteri laddar snabbare under de första timmarna, vilket ger en snabbladdning till cirka 80 procent. Det laddar långsammare mot slutet.

Att köra batteriet tills det slutar ge ström till motorn är inte skadligt. Systemet skyddar mot total urladdning.

Ett urladdat batteri ska inte förvaras i flera månader.

När batteriet är färdigladdat, koppla loss det från laddaren och dra även ur laddarens väggkontakt (för att minska brandrisk).

Ur Allt om Elcyklar nr3 2016