Tio gånger längre räckvidd med vätgas

Björn Åslund

Björn Åslund

7 feb 2021

Med vätgas och bränsleceller kan körsträckan förlängas ordentligt på en eldriven stor lastcykel. Med full gastank kan den möjliga körsträckan tiodubblas. Detta har visat sig praktiskt i ett mindre demoprojekt vid forskningsinstitutet Rise.

Foto: Anders Lundblad 

Den aktuella lastcykeln är en  fyrhjulig Velove Armadillo. Den kan lasta upp till 300 kilo och har plats för två mindre containrar. Projektet har letts av Rise, samt Aga och Velove Bikes, och med stöd från Swedish Electromobility Centre, Energiforsk och Energimyndigheten.

Den ursprungliga anledningen till den nya kraftkällan bränsleceller var att man ville ha extra kraft på cykeln för att ku-5nna driva ett kylaggregat på en container, berättar projektledare Anders Lundblad, projektledare hos Rise.

– Men vi vill också kunna förlänga räckvidden, alternativt ha en större motor för att klara tyngre last och behålla dagens räckvidd.

Armadillon har ett batteri som rymmer 624 Wh. Cykeln utrustades dessutom med en 20 liter gastank, vilken rymmer vätgas som bränslecellerna kan omvandla till 7 kWh el. Elen går både till laddning av batteri och till motordriften.

Rise gjorde provkörningar för att se resultatet. Och man drar slutsatsen att Armadillon nu kan klara 300 km med
en full vätgastank.

– Det visar att man kan förlänga lastcykelns räckvidd med en faktor tio, säger Anders Lundblad.

Den aktuella tekniken är inte några spe-ci-al-utveckalde produkter. Tanken och bränslecellen heter Hymera H2 Fuel Cell Power Supply och tillverkas av BOC/Aga Linde Group. Det är teknik avsedd för stationär strömförsörjning.

Själva bränslecellen kostar cirka 15 000 kr, uppskattar Anders Lundblad. Vätgastanken är något man hyr och
betalar per fyllning.

Med demoprojektet har Rise visat att tekniken fungerar, men det krävs mer för att vi ska få lastcyklar med bränsleceller i trafiken. Rise planerar att gå vidare med ett projekt som ska säkerställa att fordonet uppfyller alla krav som ställs i trafiken.

Bristen på vätgasmackar brukar anges som en utmaning för bränslecellsbilar. Men med vätgas i lösa tankar, som på Armadillon, behövs ingen gasmack.

– Det finns en vätgasdistribution utan tankstationer. Gasen levereras i tankar, ungefär som gasoltuber. Det finns redan 200 gasdepåer i Sverige där man kan hämta gas från Aga-Linde, säger Anders Lundblad.

Johan Erlandsson, vd för Velove Bikes, tror att vätgasen kan få en roll som alternativ till batterier, när det är mer energikrävande tillämpningar för lastcyklarna. Det kan vara backig körning, eller att det krävs värme eller kyla av lasten.

– Vätgasen har ett gäng nackdelar, men också några fördelar. Jag ser en för-del i resiliens, alltså förmåga att klara transporterna vid samhällsstörningar. Det går att fortsätta köra vid tillfälliga elnätsavbrott. En annan är att vätgas kan produceras av lite allt möjligt, konstaterar Johan Erlandsson. 

Ur Allt om Elcyklar nr2 2018