Startskott för cykelsäsongen: Eurobike-mässan!
Gustav Forsberg
5 feb 2021
På mässan Eurobike i södra Tyskland visas allt från fiffiga vikbara stänkskärmar till elcyklar för en bra bit över hundra tusen kronor. Hit hittar både den fattiga entusiasten med kickstartsdrömmar och företag med miljardförsäljning.
Allt om Eurobike-mässan
De första tre dagarna är enbart för branschfolk som kommer från över hundra länder. Nu ska cyklarna beställas för nästa säsong.
Två handlare med affär i Ecuador sätter upp sitt tält bredvid mitt på den tillfälliga tältplatsen vid en fotbollsplan. Här blandas språk från jordens alla hörn.
Som rookie blir jag yr redan i den första gigantiska hallen. Det svindlar när jag inser att det finns elva stora hallar till plus två stora innegårdar med restauranger, musikscen och givetvis ännu fler mont-rar. Utställningsytan är mer än dubbelt så stor som Svenska Mässan i Göteborg!
Men bakom allt larm och glimmer finns människorna som brinner för sina idéer. Trots att utvecklingen av nya elcyklar exploderat känns det ändå som att vi bara är i början. El öppnar så många nya möjligheter. Som gömda gps–sändare som visar var den stulna elcykeln befinner sig eller cyklar med infällda ledljus-ramper.
2017 års modeller kommer vanligtvis till affärerna månaderna kring jul. Men vi har redan nu tittat på och testat några av de nya modellerna. Vi träffar också de sanna entreprenörerna med sina vild-sinta projekt.
Håll i hatten och följ med oss till Euro-bike 2016!
Entusiasterna som inte ger sig
De riktiga entusiasterna hittar man ofta vid ingången till mässan. Med glatt humör och charm demonstrerar de sina innovationer och hoppas ofta att en Kickstarterkampanj kan få deras projekt att lyfta. Det är något med deras energi som smittar, deras längtan att få förverkliga sina visioner.
När Gabriel Paolo Donati studerade design i Milano började han fundera på hur man skulle kunna göra en cykel som man kan ta med sig på tunnelbanan men som samtidigt har plats för en massa last. Lösningen blev Mulettobike, en vanlig cykel som kan växa till att bli en rejäl lastcykel.
Gabriel står utanför huvudingången och demonstrerar för mässbesökare hur han med ett enkelt grepp förvandlar Muletton från stads- till lastcykel.
I bakhjulet finns en Zehusmotor, också den utvecklad i Milano av ett annat företag. I navmotorn finns ett inbyggt batteri på ynka 160 Wh som inte går att ansluta till en laddare. I stället laddas batteriet enligt ett sofistikerat program när man cyklar. Vid starter och i uppförsbackar får man hjälp av motorn på 250 W.
Arbetet med cykeln startade i februari 2016. Gabriel arbetar med två kompanjoner för att ta fram prototyperna. Finansieringen så här långt har skett med bidrag från provinsen Milano. I januari drar man igång en Kickstarterkampanj för sin cykel.
– Det här är den tredje prototypen som är mycket nära den slutgiltiga versionen, säger Gabriel. Men ramen blev lite klumpig så med lite smalare rör hoppas vi få ner vikten till under tjugo kilo. Så att den går att bära enkelt till exempel när man ska ta med cykeln på tunnelbanan. Hopskjuten får den ju lätt plats i vagnarna.
Med ett leende fortsätter Gabriel det långa mödosamma arbetet för att hans drömcykel en dag ska börja tillverkas. Drar ut och skjuter ihop sin Mulettobike för nya intresserade besökare.
Vanlig cykel blir lastcykel
Från TelAviv kommer en annan lösning på hur man kan göra en flexibel lastcykel. En lastkärra spänns fast med en adapter i framgaffeln. När man kommit fram kan man ta loss kärran och rulla vidare till fots med sin packning.
När Ofir Yadan började studera industridesign i Jerusalem behövde han flytta en massa saker till och från skolan. Men lastcyklar var alldeles för dyrt för honom. Då fick han idén att göra TreGo, en lastkärra som spänns fast fram på en vanlig cykel. Projektet växte och blev hans examensarbete. Nu är han inne på sitt fjärde år med TreGo och jag undrar hur han har tålamod.
– Det är svårt ibland, svarar Ofir. Men när jag ser hur folk reagerar när de ser TreGo får jag ny energi. Det börjar alltid med ett stort leende. Sen förstår de att de kan använda TreGo på en massa olika sätt.
Framhjulet på en helt vanlig cykel tas bort och ersätts med en låsmekanism för TreGo. Själva kärran låses fast snabbt och enkelt. Den har två små hjul med skivbromsar så sen ska bromshand-taget för dessa fästas på styret. Med tre bromshandtag på framför sig gäller det att använda rätt.
Att cykla trehjuling kan kännas som man är på väg att välta när man svänger. Men när jag provcyklar TreGo upptäcker jag att den genom en sinnrik mekanism lutar med i svängarna. Känns som att cykla som vanligt och TreGon går att svänga snävt.
Nu väntar några spännande veckor för projektet. Om två veckor börjar Kick-starterkampanjen för TreGo.
– Jag är nervös, säger Ofir. Vi måste få in 200 som backar oss för att kunna sätta igång tillverkningen. Om vi misslyckas med Kickstarter kanske uppmärksam-heten ändå gjort att någon i cykelbranschen blivit intresserad.
Ofir hoppas verkligen att det går vägen. För de har flera idéer på hyllan som de vill utveckla för TreGo.
– Sista möjligheten är att sälja vårt patent på fastlåsningsmekanismen. Men går allt åt skogen blir den nog en lång blöt kväll, säger Ofir och skrattar.
Tre växlar vid tramporna
Tre polska bröder har klämt in sig i en minimal monter långt bak i en av hallarna. Men de har en revolutionerande lösning på hur man kan ha både navmotor bak och invändiga växlar på en elcykel.
Den bästa placeringen för en navmotor är i bakhjulet. Där får den bra grepp eftersom den mesta vikten hamnar just där. Styrningen blir också bättre av att slippa en tung klump i framhjulet, som dessutom ger en viss gyroeffekt. Men vill man ha invändiga växlar i baknavet placeras motorn i framnavet och får betydligt sämre grepp när det är halt.
Men nu kommer de tre polska bröderna Migaszewski med en patenterad lösning på problemet. Tillsammans har de utvecklat en väldigt liten och smidig växel som är placerad intill tramporna. Jag får prova den på en elcykel och blir riktigt imponerad. Omfånget mellan de tre växlarna är lagom. Att skifta växel går hur smidigt som helst.
Utvecklingen av växeln gjordes i det nystartade familjeföretaget Efneo där även deras pappa och faster jobbar. Växeln är förhållandevis dyr, kostar runt 4 000 kr om man köper den i en cykelaffär. Men tanken är främst att cykelföretag ska använda den på nya cykelmodeller. Då blir priset betydligt lägre.
För en pendlare som inte har råd med en mittmotor låter detta som en bra lösning, om man vill slippa underhållet med utvändiga växlar. Som alltid med invändiga växlar blir det vissa förluster. Men knappt märkbart för mig när jag provcyklar.
Det största intresset från cykelföretag har varit att använda växeln på vikcyklar. Med små hjul behövs en väldigt stor kuggkrans fram för att få rätt utväxling. Med brödernas växel blir kuggkransen liten. Växeln är i princip underhållsfri och tar minimal plats.
Fuskande cyklist gjorde Vivax kända över världen
Vivax har en enkel idé: att sälja ett exklusivt mycket lätt motorsystem som ger hjälp i jobbiga backar. Den minimala motorn på 200 watt göms inne i ramen och ett litet batteriet på 6 eller 9 Ah hängs i en väska under sadeln. Men efter att det avslöjades att en belgisk tävlings-cyklist använt ett Vivax under en tävling får pr-ansvarige Ulrike Treichel ständigt svara på arga mejl från cyklister. Men å andra sidan har deras motor-system fått enorm publicitet. Vivax har nu tagit fram egna superlätta elcyklar som väger 10–15 kg och kostar cirka 40 000–80 000 kr.
Uppkopplat
Tyska telefonoperatören Telekom Deutschland GMBH samarbetar bland annat med Haibike med något man kallar e-Connect. En gms-sändare i motorkåpan kan sända ut cykelns position om någon obehörig flyttar den.
Hjälmar: Svenskt och synligt skydd
EGG är barnhjälmar från Holland med utbytbara skal. Dessutom kan barnen fästa horn, en prinsesskrona eller skärm på hjälmarna. Tanken är att barnen ska gilla sina hjälmar så mycket att de använder dem vid cykling eller när de åker utför.
Säkrare hjälm
De flesta vanliga cykelhjälmar skyddar dåligt vid sneda träffar. Under en bråkdel av en sekund blir friktionen mellan hjälmen och huvudet så stor att huvudet kastas runt, med risk för allvarliga hjärnskador. Men nu har svenska Mips utvecklat ett glidlager som gör att huvudet roterar betydligt mindre. På Eurobike visades över 90 olika hjälmar med Mips.
Lysande!
Nya modeller från Ecoride och Walleräng:
Ecoride överraskar med Shimano Steps mittmotor på två Ecoride-modeller. Därmed fylls gapet ut mellan Ecoride och de dyrare Walleräng-cyklarna. Walleräng har också utökats med en ny modell (M.02) med lågt insteg och numera kan de båda M.01 och M.02 även fås med dämpning fram och finns även med högre ram.
Tern Elektron
Världens första vikcykel med Boschs mittmotor. Taiwanesiska Tern har specialiserat sig på vikcyklar och vuxit rekordsnabbt – säljs nu i 74 länder men ännu inte i Sverige.
Holländska Barnstolar till Thule
Pendlar man dagligen med barn finns det goda skäl att köpa lättanvända och säkra barnstolar. Holländska Yepp, som gjort barnsadlar sedan trettiotalet, visar ett system med ovanligt lätta stolar med hög säkerhet. Barnet hålls på plats med ett fempunktsbälte och om de försöker ställa sig upp i sadeln dras remmarna till runt benen så de bara kommer en liten bit. Yepp köptes nyligen upp av svenska Thule. Men än så länge finns de att köpa på nätet som Yepp.
Inramning
Något som är påfallande är hur många formgivare försöker integrera batteriet i cykeln genom att det ligger mer eller mindre gömt i ramen.
Dubbelt upp
Batterierna får allt större kapacitet. Men för den som vill kunna cykla långt med mycket elstöd finns nu även modeller med dubbla batterier.
Lastcykel med värstingmotorer
Proficargo har en maxvikt 450 kg och finns med två 800-wattsmotorer. Märkligt nog klassas den som elcykel i Tyskland. Tricket är att motorerna har kraftig effekt vid starten upp till 6 km/h. Detta för att klara väldigt branta backar med tung last. I hastigheter över 6 km/h stryps motorerna så att de ger 250 W tillsammans. Därmed lyckas ProfiCargo att få ner den genomsnittliga maxeffekten till godkända 250 W. Cykeln har inga växlar och heller ingen kedja. När man trampar alstras lite ström som laddar batterierna. Batterierna är på hissnande 4 000 Wh! Hela framdelen med förarsätet lutar inåt i kurvorna vilket kändes väldigt naturligt när jag provade. Kostar cirka 100 000 kr.
Winora Yakun
Packade och prisade väskor
Slagfast skärm
Bakskärm med origamiteknik
Från Göteborgsföretaget Ass Savers kommer en ny bakskärm i serien Fender Bendor. Ihopvikt tar den lätta skärmen minimal plats i packningen. Men uppvecklad blir skärmen styv genom origamiteknik. Fästs på några sekunder när man vill slippa skit i baken. Den nya modellen har ett reflexlager som formgetts av illustratören Bicyclecrumbs.
Ur Allt om Elcyklar nr3 2016