Sören korsade vintersverige

Gustav Forsberg

Gustav Forsberg

7 feb 2021

Äventyraren Sören Kjellkvist berättar om sin tur längst hela Sveriges kust på elcykel. Komplett med vintercamping i tält och oplogade vägar. Och ger sina bästa tips för hur man bäst cyklar på vintern.

Bild: 2018-06/vintercykla-sveriges-kust-3.jpg
Foto: Sören Kjellkvist 

Elcykeltur i vinterväder längs hela Sveriges kust. Start vid finska gränsen i slutet av november. Du ska äta mat som affärer tänkt slänga. Övernattning mestadels i tält ute i skogen. Var beredd på oplogade vägar. Låter det lockande?

För äventyraren Sören Kjellkvist är detta vardagsmat. Upptakten var ett betydligt djärvare projekt. Tillsammans med äventyraren Glenn Matsing skulle Sören ro en liten båt hundra mil över Barents hav till Svalbard och sen vidare runt öarna. I besvärlig motvind kämpar de sig sakta mot Svalbard. När de kommit halvägs bryter Sören ett finger. Med hjälp av morfin och smärtstillande lyckades han ändå fortsätta och den 8 augusti kommer de äntligen fram till Longyearbyen. Enligt planen ska de nu fortsätta i ytterligare 200 mil för att ta sig runt ögruppen. Men alldeles för mycket is ligger kvar denna sommar. Det är bara att åka hem och invänta sommaren 2018, för ett nytt försök. 

Sören bor med sin fru i ett hus ute på landet i Knivsta, söder om Uppsala. Hans mål är att leva så billigt och klimatsmart han bara kan. När jag ringer honom så hör jag ett dunkade ljud i bakgrunden. Sören hugger ved samtidigt som han pratar med mig. Det går åt ca 10-15 kubik per år, som helst ska huggas i minusgrader och sen staplas upp senast i maj. Då hinner veden bli torr tills de är dag att börja elda igen. 

Efter turen till Svalbard började en gammal tanke gnaga i Sörens huvud runt familjens bilar. Hans fru behöver sin för att ta sig till stationen i Knivsta och sen tåget till arbetet. Men hans egen bil med alla utgifter, behöver han verkligen den?

– Jag har alltid tänkt att jag borde klara mig med bara en cykel. Men då kommer man inte så långt och kan inte inte ta med så mycket packning. När elcyklarna kom blev jag intresserad.

Nu fanns plötsligt tid att undersöka om en elcykel kunde ersätta hans bil. Sören börjar leta efter en modell, som klarar hans vardagliga transportbehov. Som den äventyrare han är, utvecklar Sören det hela till ett vinterprojekt: en elcykeltur längs hela Sveriges kust . Det blir 242 mil om man väljer den kortaste vägen, något som Sören sällan gör. Han ska besöka ett tiotal skolor längs vägen och visa att det går att cykla även mitt i vintern. Att cykla 250 mil på vinterväglag är i Sörens värld ett miniäventyr. 

Efter många utmanade projekt har Sören stora krav på sin utrustning. Det ska vara grejer som håller och krånglar så lite som möjligt. Finesser utan någon större nytta går bort. Som detta med dubbla kedjekransar fram på cykeln.

 – Med två kedjekransar är det dubbelt så mycket som kan gå sönder. Jag gillar när det är så enkelt som möjligt, så jag ville bara ha en krans fram.

 Efter mycket letande hittade han Specialized Turbo Vado 6.0 med integrerat batteri, en cykel som vi testat och gillar (se vår test i Nr 4 2017 av Turbo Vado 4.0 på alltomelcyklar.nu). Sören måste kunna ta sig fram uppför backar med cykelvagn och tung packning på besvärliga skogsvägar. Turbo Vado har bara en kedjekrans fram men ett riktigt stort omfång på växeln bak. Han köper cykeln och får lite sponsring för sitt projekt.

Det stora batteriet på 605 Wh på Turbo Vado räcker runt 15 mil sommartid, om man snålar med effekten. Men med tung last i kyla på eländiga skogsvägar skulle det snart vara tomt, insåg Sören.

Bild: 2018-06/uodhe1992.jpg

Att ladda upp batteriet igen tar fyra och en halv timme. Så Sören köper ännu ett originalbatteri med laddare för 10 000 kr. Nu kommer det räcka bra om han sover över hos någon och kan ladda över natten. 

Men Sören ska ibland ta sig genom bitvis ödemark och övernatta i tält ute i skogen, utan tillgång till el. Att stanna för att ladda 4,5 timmar mitt på dagen är inget alternativ. Så han tar med sig ännu ett batteri, ett 12-volts lithiumbatteri för båtar och husvagnar som väger hela 12 kg. Fördelen är att det har stor kapacitet och kan laddas fullt på bara ett par timmar.

 – Jag satte på en inverter så jag kunde få ut 220 volt. Då kan jag ladda mina cykelbatterier från 12-voltsbatteriet, men även kamera och mobil.

Här är receptet på Sörens laddningspussel under färd:

Han startar på morgonen med så fulladdade batterier som möjligt. När laddningen på första cykelbatteriet är ner på 25 procent sätter han det på laddning från 12-voltsbatteriet i cykelkärran och fortsätter färden på cykelbatteri två. 

När det också är nere på 25 procent sätter han det på laddning där bak och fortsätter med det första batteriet, som nu är fullladdat igen. När det efter några mil är till hälften urladdat är det dags att ladda samtliga batterier och Sören svänger in på en mack. 

Cykelbatteri två i cykelkärran fick lite laddning sista biten och är nu också halvfullt och 12-voltsbatteriet är helt tomt. Nu komme det fiffiga med Sörens batteriepussel: De tre batterierna laddas fulla igen samtidigt, på bara två timmar! Sören kan äta, fika och jobba under tiden. 

 Längs vägen håller Sören ett tiotal föredrag på skolor utifrån sitt klimat-engagemang. Huvudmålet för färden är att visa att man faktisk kan cykla året runt. 

Ibland slår han upp tältet intill skolan han besöker, så att barn kan komma och titta. Som kallast är det –12 grader under färden söderut. Sören har inga problem att hålla sig varm i tältet med sina dubbla sovsäckar och bra kläder. Ibland blir han erbjuden sovplats hemma hos människor. Han lever enbart på mat som annars skulle ha slängts i affärer eller restauranger, ett sätt att visa hur man kan vara klimatsmart i vardagen. 

Med i genomsnitt tio mil om dagen tar Sören sig från vintern och kylan i norr till familjen i Knivsta för att fira jul. Efter nyår fortsätter han att cykla vidare söderut ända ner till Smygehuk och sen upp längs västkusten. Den 24 januari kommer han fram till målet i Strömstad och firar målgången inombords, ensam på det tomma torget i centrum. Sammanlagt har han använt 28 dagar för att trampa de sammanlagt 253 milen från Haparanda. Han har klarat sig helt utan punktering. 

Det enda missödet under färden var när ekrar i bakhjulet brast och hjulet fick repareras på en cykelverkstad. 

Så dyker Glenn Mattsing, kamraten från Svalbardsturen, upp på torget i Strömstad och tar med Sören hem till sig. Det blir en sen kväll när de tillsammans smider planer för nya äventyr. Väl hemma i Knivsta börjar Sören fundera på nya cykelturer. Men den här gången vill han som omväxling cykla på sommarhalvåret.

– Jag funderar på en cykelsemester med familjen på Gotland och Öland. Jag kan dra cykelvagnen med all packning efter min elcykel och familjen trampar bredvid på vanliga cyklar. Då blir det en behaglig cykling för alla!

Bild: 2018-06/vintercykla-sveriges-kust-2.jpg
Bild: 2018-06/vintercykla-sveriges-kust-11.jpg
Bild: 2018-06/vintercykla-sveriges-kust-9.jpg
Bild: 2018-06/vintercykla-sveriges-kust-7.jpg

Sörens tips

Inför vintern:

Skaffa extra cykelbatteri med laddare. Du kommer hälften så långt på en laddning med tyngre packning, dubbdäck, sämre underlag och kalla batterier. Gärna ett 12-voltsbatteri i lithium och en konverter till 220V för att kunna ladda cykelbatterier, mobil och kamera under färd.

Cykelbatterier mår bäst av att laddas när de är över 5 plusgrader.

Hellre två sovsäckar (höst/vår och sommar) än en vintersovsäck.

Grova vinterdäck med dubbar och cykelvagn för tung vinterpackning.

Inför långfärden:

Skaffa en riktigt stark cykellampa på minst 500 lumen.

Köp punkteringssäkra däck.

Ta med reservslangar och pump utifall du ändå får punktering.

Håll nere vikten. Ta inte med saker som du kan köpa längs vägen.

Med enklare cykel är det färre saker som kan gå sönder.

Ur Allt om Elcyklar nr1 2018

Läs mer