Elcykeln logo Meny

Snart 2022. Utvecklingen måste gå framåt!

Inför julen skriver man en önskelista. Vår önskelista tar dock sats in på 2022, och pekar på förändringar bland cyklar och elcyklar vi gärna skulle se. Vi ser flera områden där utvecklingen skulle kunna gå framåt, skriver chefredaktör Björn Åslund.

Vi inser att några av önskningarna är nog närmast orealistiska, men vi tar upp dem ändå. För vi vill också visa på en del märkligheter på elcykelmarknaden som bromsar utvecklingen och försämrar för konsumenterna.

Bättre stöldskydd. 

Cykelstölder tycks vara ett av de tyngsta skälen till att många avstår elcyklar. Så här måste cykelbranschen ta krafttag.

Under senare år har det dykt upp funktioner som ska göra det svårare för cykeltjuvarna. Några är riktigt vettiga, som Crescents Koppla som bland annat ska hindra att batteriet används på en annan cykel, men Koppla har haft en del barnsjukdomar. Ecorides RFID-skydd är dock lite väl enkelt att sätta ur spel. 

En liten sticker på Crescent Kopplas batteri talar om att det är stöldskyddat.

Bosch är den tillverkare som verkar kommit längst.

Bosch på sina mer påkostade displayer Kiox och Nyon ett skydd som gör att elsystemet inte kan startas utan din personliga display. Dock inget liknande på Bosch enklare displayer. För nästa års modeller finns också en funktion i Bosch ebike mobilapp. Utan appen kan inte motorn aktiveras. Bosch skydd är dock en extra funktion, som måste köpas och den fungerar inte på alla motorer och displayer.

Mittmotorerna från Shimano Steps har i dagsläget inga funktioner som försvårar stöld. Yamaha har inte heller något.

Kort sagt många elcyklar är fortfarande ett lätt byte för cykeltjuvar. Det räcker inte med ordentliga lås, de kan nästan alltid knäckas. 

Batterier i ramen är alltid lite besvärligare att ta med sig.

Trenden med batterier inbyggda i ramen (bakom en lucka i nedre ramröret) är inte lyckad ur stöldskyddsperspektiv. Det är ofta betydligt plockigare att demontera ett sådant batteri, jämfört med ett utanpåliggande batteri. Vilket betyder att batteriet får sitta kvar, vilket självklart glädjer potentiella tjuvar.

Det behövs innovation. Och det behövs system som är integrerade i cykeln och elsystemet. En riktigt intressant innovation är danska Pentalock. Det fungerar så att vevpartiet låses när cyklisten lämnar cykeln. Tramporna går inte att dra runt och cykeln är obrukbar. Detta bör passa perfekt på cyklar med navmotorer. Vi har dock ännu inte sett någon cykeltillverkare som satsat på Pentalock.

Samtidigt har det dock kommit en del intressanta produkter, som dock måste köpas separat. Vi tänker då på GPS-spårare, som gör att larmet går när cykel flyttas, och att man sedan kan följa vart tjuven tar vägen med cykeln. Nederländska VanMoof har faktiskt byggt in sådan funktioner i sina elcyklar, så omöjligt är det inte.

Ta det lugnt med digitalisering

Vi noterar digitaliseringen av elcyklar i den exklusivare delen av marknaden stormar på. Det är appar till motorsystemen och det är smarta displayer. Egentligen inget fel i det, men vi skulle hellre önska att tillverkarnas klurigaste utvecklare fick ägna sin kreativitet åt stöldskydd, istället för funktioner kring navigering och fitness. Det finns redan massor av appar för sånt. 

Sedan har vi en känsla av många av de digitala funktionerna är funktioner på marginalen, som kanske mest attraherar en mindre grupp tekniknördiga cyklister. Hur ofta behöver man vägvisning på elcyklens display eller på elsystemets app, man cyklar ju trots allt nästan samma sträckor till vardags? Vem har tid och lust att hålla på och pillra med motorinställningar inför cykelfärden. Jo, kanske någon enstaka gång.

En risk är också att man tappar mobilen med appen som ska reglera hela systemet. Eller att man köper en ny, då måste alla appar installeras och initieras igen. 

Alltför mycket digitalisering av motorsystemen känns upplagt för krångel. Åtminstone kan nyttan ibland ifrågasättas om man ställer den mot kostnad och besvär.

Tillåt 1000 watt

Titt som tätt hör vi önskemål om att ta bort effektgränsen 250 watt på elcyklarna. Dock finns det motorsystem redan idag som i korta perioder kan ge ändå upp till 500 watt. Reglerna för motoreffekt är max 250 watt kontinuerligt under en längre period.

250 watts gränsen verkar väl avvägd för vanliga elcyklar. Men så har vi alla lastcyklar, som ju är riktigt tunga och har kapacitet för massor av gods. De kan vara rejält tungtrampade i backar.

Bosch motor för lastcyklar är stark och kan ge uppåt 500 watt under korta perioder. Men det kan behövas ännu starkare motorer för riktigt tunga lastcyklar.

Vi har också att göra med logistikföretag som vill ha stora lastcyklar, varav en del är fyrhjuliga och kan ta flera hundra kilo. Dessa är så smidiga i större städer. Men 250 watt är inte mycket med flera hundra kilo att dra runt.

Upp till 1000 watt vore en rimlig effektgräns för sådana tungviktare. Självklart så behåller vi gränsen 25 km/tim för elcyklar. Den som vill komma fort fram kan välja en speed bike som maxar vid 45 km/tim.

Standardfäste för mittmotorer?

Mittmotorer kräver ju anpassade ramar, för att kunna ge plats på en mittmotor. Men det tycks finnas lika många anpassade ramar som det finns mittmotorer. Så pajar din mittmotor, så måste du hitta exakt samma motormodell som du tidigare hade. Att hitta reservdelsmotor är nog ingen utmaning när elcykeln är någorlunda ny, men om motorn ger upp efter tio år. Tror knappast du hittar någon liknande motor. Så då är det väl bara att skrota cykeln?

Om det inte hade funnits ett standardiserad fäste för mittmotorer. Då hade du kunna sätta dit i princip vilket motor som helst. 

Vi förstår det orealistiska i denna önskan. En standard skulle ju öppna för konkurrens, så detta är inget de stora motorleverantörerna önskar sig. Shimano och Bosch vill ju att du bara byter till en ny motor av samma märke. Får man då önska sig att Shimano, Bosch och andra stora motorleverantörer åtminstone håller reservdelsmotorer i minst tio år. 

Och att nya motorer har samma yttre, infästning och gränssnitt, som de äldre. Så man lätt kan byta upp sig. Fast å andra sidan skulle detta lägga hinder för den tekniska utvecklingen…

Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2021-12-14