Service även hos de stora butikskedjorna
Björn Åslund
7 feb 2021
Numera har flera stora butikskedjor satsat på elcyklar. Men att sälja elcyklar kräver en fungerande service och tillgång till reservdelar. De olika butikskedjorna har olika upplägg kring service och reparationer.
De stora butikskedjorna har främst riktat in sig på att sälja elcyklar av eget varumärke, oftast med pressade priser. Några av kedjorna har även cyklar från de stora kända cykeltillverkarna i sortimentet. Kedjor som satsat tydligt på elcyklar är XXL, Biltema och Intersport. Även Clas Ohlson har haft elcyklar, men säljer inte några i år. För att inte tala om Ikea. Under våren 2017 har även Jula börjat ta in elcyklar.
Men cyklar är inte som många andra konsumentprodukter. Cyklar kräver service och kan behöva repareras, vilket kräver kunnig personal. Och faktum är att ovan nämnda butikskedjor har förstått att eftermarknaden är avgörande för att lyckas med cyklar. Men de löser det på lika olika sätt.
Biltema
Via mejl från Henrik Jarl på informationsavdelningen vid Biltema, får vi svar. Han beskriver att elcykel är ett fokusområde för Biltema, och att man under våren haft en hel dags utbildning om elcyklar för butikerna i Norden.
– Varje butik har en verkstad och som backup finns det även regionsmekaniker som kan stötta de enskilda butikerna. Vi tar fullt ansvar för de cyklar vi säljer och hjälper kunderna om de behöver hjälp både inom och efter garantitiden.
Han vill lyfta fram att kunden ska känna sig trygg med köp hos Biltema, eftersom det är ett stort stabilt företag som alltid kommer finnas ifall ägaren får problem med sin Yosemite-cykel.
– Minst fem år kommer vi hålla reservdelar. Vi har ingen övre gräns men minst fem år garanterar vi, uppger Henrik Jarl.
Clas Ohlson
Clas Ohlson säljer inga elcyklar i år (se nyhetssidorna), men man har sålt elcyklar av märket Off Course under flera år. Företaget har löst servicefrågorna genom externa aktörer. Istället för verkstad i butikerna har man anlitat cykelreparatörer ute på stan, som kunden får vända sig till.
Dessa hittar man dock inte på Clas Ohlsons hemsida, utan de finns på hemsidan hos leverantören OC Off Course. Dock är denna förteckning av repara-törer inte aktuell, där finns företag listade som inte längre existerar. Vidare så täcker listan inte alla de orter där Clas Ohlson har butiker. I exempelvis centrala Malmö där kedjan har tre butiker finns inte listat någon cykelreparatör för Off Course.
Vi provar att ringa till Clas Ohlsons kundtjänst, för att se vart en Malmöbo ska vända sig med en krånglande Off Course. Beskedet blir att butikerna kan ta emot cykeln och kan skicka till verkstaden i Insjön. Vi blir också hänvisade till en cykelaffär i Arlöv, som ligger i Malmös utkant, som är kontrakterad för dessa elcyklar.
Från Clas Ohlsons centrala inköps-avdelning kommer dock lugnande besked från Henrik Holmén som ansvarar för cykelfrågor.
– Grunden är att köparen ska få hjälp från oss med reservdelar och reparationer. Kunden kan kontakta vår kundtjänst så hjälper de till att hitta en verkstad. Det händer att elcyklar också skickas till oss i Insjön.
Reservdelar för Off Course finns i dag att köpa via Clas Ohlsons hemsida, bland annat styrbox, display och sensor hittar vi. Hur länge dessa reservdelar finns är inte bestämt. Henrik Holmén konstaterar att de ska finnas så länge efterfrågan finns.
Intersport
Intersport är inte bara löparskor, fotbollar och badbyxor. I drygt 40 av kedjans 140 butiker finns cykelförsäljning, och i dessa butiker finns verkstad.
– Alla cykelbutiker har åtminstone en enklare verkstad som klarar de vanligaste cykeljobben, som att ställa in växlar och laga punktering. Sedan har vi tio butiker med avancerade verkstäder, som kan göra alla cykeljobb, uppger David Pettersson Draganis som är cykelansvarig vid Intersports huvudkontor.
– Alla cykelbutiker har utbildats både hos Crescent och internt för att kunna felsöka på elcyklar. Intersport har ett eget mindre lager av reservdelar till det egna märket Aspenäs, uppger han.
I övrigt så förlitar man sig på reserv-delar från dem som tillverkat cyklarna och dess komponenter. Något specifikt årtal för hur länge reservdelar ska finnas har inte Intersport satt upp.
XXL
Den stora sportbutikskedjan XXL satsar tydligt på cyklarna. Varje butik har en verkstad som bland annat tar hand om cyklar. Reservdelsfrågan besvaras av Eystein Thue Stokstad, som är inköps-ansvarig centralt för cyklar hos XXL.
– Vi ska ha reservdelar till alla elcyklar vi sålt de senaste fem åren. Nu har vi en säljstrategi med färre elcykelsystem, för att få högre volymer och kunna ge bättre service. Det innebär att vi måste ha reservdelar längre.
– Vi har inte tagit något officiellt beslut om detta, men det vore naturligt att ha reservdelar upp till tio år efter sista produktionsdatum.
Ur Allt om Elcyklar nr3 2017