Risk för brist på elcyklar 2021

Björn Åslund

Björn Åslund

7 feb 2021

Cykelboomen har skapat brist på komponenter till elcyklar. De cykeltillverkare som beställt komponenter i god tid, ser ut att klara 2021 någorlunda. Men en del tillverkare befarar brist på elcyklar, åtminstone på vissa modeller, där det också kan bli långa leveranstider till kund.

Coronapandemin har verkligen skakat om cykelindustrin. När viruset började härja i våras utbröt en oro. Vart tar nu marknaden vägen? Både butiker och tillverkare befarade att pandemin skulle dämpa intresset för cyklar. Beställning av komponenter drogs ned och tillverkningen fick gå i ett lägre tempo.

Sedan vände det och marknaden tog snarare formen av en svart pist, fast uppåt. Intresset för cyklar och elcyklar har skenat, dels då cykling är ett smittsäkert alternativ till kollektivtrafik, dels då många ville ha cykel för motion och rekreation utomhus.

Prognosen inför 2021 pekar tydligt på att de globala komponenttillverkarna inte kunnat öka tempot i takt efterfrågan och försäljning. Våra intervjuer med flera cykelbutiker vittnar om att en del tillverkarna har svårt att få fram cyklar i tillräcklig mängd. Det kommer finnas elcyklar i butikerna, men det kan bli brist på vissa modeller längre fram under 2021. I vissa fall kan det riktigt långa väntetider om man önskar en viss modell, som för tillfället sålt slut i butik.

När vi ringer cykeltillverkarna verkar det dock inte nattsvart, men man medger att det finns utmaningar att klara det höga köptrycket. 

Trek

Hos Trek får vi en lägesbeskrivning av Joel Ahlbom, som är marknadsansvarig:

-Trek har inte kunnat producera så många cyklar som vi vill ha. Orsaken är den extremt stora efterfrågan, inte minst på elcyklar. Särskilt i större städer har vi fått en extremt ökad efterfrågan.

Trek har haft en ökad orderingång från butiksledet, så att alla cyklar som kommer produceras fram till våren är inbokade till butiker.

-Det har helt klart varit ett högt tryck från butiker som lagt större order för 2021 än tidigare år.

Alla Treks elcyklar kommer att finnas ute till försäljning under våren, men inte i obegränsade mängder.

-Om en kund går till en återförsäljare och vill ha en specifik modell, så kan det vara lång leveranstid vid beställning. Speciellt gäller det vissa kategorier som exempelvis e-mtb, befarar Joel Ahlbom.

Från butikerna hör vi uppgifter om att cykeltillverkare kan komma att frångå ursprungliga specar. Man monterar då andra komponenter som ersätter de som inte kunnat levereras.

– På vissa modeller kan vi nog få andra komponenter, på elcyklar kanske det blir andra däck. Men det blir snarlika komponenter som håller samma nivå, säger Joel Ahlbom

Bild: 2020-11/ecoride-ambassador.jpg
Men Ecoride Ambassador ska det finnas gott om. Foto: Ecoride

Ecoride

Hos Ecoride tycks läget lugnare, att döma av vd Martin Wallerängs beskrivning. Man ska i stort sett ha komponenter för 2021 års tillverkningen, trots flaskhalsar hos underleverantörerna.

-Vanligen lägger man inköp åtta månader innan, men vi lägger nu inköpen ett år innan och har gjort alla inköp för nästa år, säger Martin Walleräng.

-Det ser ut som vi kan leverera cyklar, möjligen kan det bli några veckors försening för vissa modeller, eventuellt månader. Men för storsäljaren Ambassador ser det bra ut, understryker han.

Däck är tydligen en bristvara, noterar även Martin Walleräng. Så Ecoride kan eventuellt få utrusta vissa elcyklar med andra däck än de som specats.

Martin Walleräng berättar att man redan tidigt i pandemin – i mars – började lägga ökade ordrar.

-Vi har tagit bort årsmodeller, så därför vågade vi satsa mer och göra stora inköp tidigt, säger Martin Walleräng som gör prognosen att Ecoride under 2021 kommer öka försäljning i Sverige med 30-40 procent.

Merida

Merida är en av världens största cykeltillverkare, och märker också bristen på cykelkomponenter. 

 -Vi får inte det flöde av komponenter som vi önskar, säger Petter Holmegård som är distriktschef vid Merida Sverige AB inledningsvis, men leveransläget tycks ändå hyfsat:

-Merida Sverige levererar redan nu 2021 modeller till återförsäljare över hela landet. En stor del av de leveranser cyklar som anländer fram till mars/april är redan sålda till butik. 

Petter Holmegård förklarar att det levereras löpande cyklar till Merida återförsäljare i Sverige. Men väntetiden på cyklar som beställs idag kan i vissa fall innebära leverans i juli månad.

Unicykel

Unicykel samlar en rad cykelmärken, som Nishiki, Winther, MBK m fl. Vd Tommy Lager tycks säker på att tillverkningen ska klara trycket från cykelhandeln hyfsat, åtminstone över sommaren.

-Vi är ganska trygga för 2021, då vi var förutseende och lade mycket beställningar på komponenter i god tid. Vi känner oss trygga fram till första augusti, men i för augusti-september är vi inte lika säkra på full tillgång på komponenter.

-Det har varit ett heltidsjobb att jaga delar. Vi har fått dammsuga marknaden på däck, bromsar och sadlar. Vad gäller elkomponenter är vi extremt trygga då merparten kommer från danska Promovec, som har en egen batterifabrik, berättar Tommy Lager, som varit aktiv inom cykelbranschen sedan 1980. Och han avrundar med att han aldrig varit med om ett år som 2020, med en så extrem efterfrågan på cyklar.