Malmö – ett mecka för cyklister

Gustav Forsberg

Gustav Forsberg

5 feb 2021

Malmö är nog Sveriges mest lättcyklade stad. Ytterst beskedliga backar, fina och mycket välskyltade cykelvägar samt milda vintrar där det oftast är barmark. Det finns en cykelkultur här som har hämtat inspiration från Köpenhamn, tvärs över sundet. Christiania-cyklarna kom till Malmö tidigt, och Cargobike, som är Sveriges största märke för lastcyklar, har sitt huvudkontor och en butik här. 

Vi åker ner i mitten av januari och möter ett Malmö som känns lite vårigt. Vi ska testa elcyklar från ebiker.se, ett Malmö-företag som funnits några år.  Nytt för i år är märket Lombardo från Sicilien, med Bosch mittmotor och bra komponenter för under 20 000 kr. Men hur bra är det i praktiken? Läs testen av deras MTB på sidan 62.

När vi cyklar runt i staden förvånas jag av hur många cykelverkstäder det finns här. På en gata ligger det till och med två verkstäder bara några meter ifrån varandra. I Malmö cyklar många året om. Snö är ett sällsynt problem. Mitt i vintern är det knökfullt i cykelställen vid Södervärn. Vid högskolan ser jag en kille som helt sonika lyfter sin cykel över alla cyklar, vilka står inknökade i ring runt ett cykelställ, och han placerar sin cykel på den minimala plats som finns ledig i mitten av ringen.

Det kan blåsa rejält över det flacka landskapet, särskilt när vinden kommer från havet. Då är det skönt att ta hjälp av en elmotor. De flesta bor så att de med en elcykel kan ta sig in till centrum på mindre än 20 minuter. 

I Västra Hamnen byggs Oh Boy, ett hus helt designat för boende som skippar bilen- och väljer cykeln som transportmedel. Där öppnar också snart ett cyklotell, där hotellgästerna också får låna en cykel om de inte har med egen – med eller utan el. Möt Cord Siegel, eldsjälen bakom detta unika hus.

Vid Stapelbäddsparken, ett stenkast från Oh Boy, finns ett annat nav för Malmöcyklister. I Cykelbiblioteket kan man låna en elcykel några dagar för att få prova i lugn och ro om man trivs med det. Nere i källaren finns Cykelköket, en öppen verkstad för alla som behöver skruva och fixa med sina cyklar och få hjälp när det behövs.

Som boende i Stockholm kan man bli avundsjuk när man kommer till Malmö -Central. Där finns en lättillgänglig gigantisk cykel-parkering under tak. Så himla smidigt att bara rulla ner och placera sin cykel i en ställning med två våningar. Sen är det bara några meter till tågperrongerna.

Bredvid den stora cykelparkeringen ligger MovebyBike, ett flytt- och transportföretag som enbart använder lastcyklar med elstöd. Just när vi hälsar på berättar de om ett projekt, som tills nyligen var hemligt. MovebyBike ska utveckla den ultimata flyttcykeln, med en elmotor som klarar två tunga fullstora lastpallar. 

Välkomna till vår elcykeltur i Malmö!

Bild: 2018-03/45.jpg
En av Malmös många cykelverkstäder.
Bild: 2018-03/18.jpg
Cykelparkering och uthyrning vid Malmö Centralstation.

Bygge för två hjul

Bild: 2018-03/52.jpg
Cord Siegel menar på att med stora balkonger i söderläge behöver man inte åka utlandssemestra så ofta.

Ett hyreshus för cyklister som också innefattar ett cyklotell – ett motell anpassat för cykelburna gäster­ – står färdigt i Malmö. Grundtanken är att de boende ska skippa bilen och klara sina transportbehov med cyklar och elcyklar. 

– Vi har gjort hissarna tio centimeter bredare jämfört med standard för nybyggnation, så man kan ta med sig en lastcykel ända upp till lägenheten, förklarar arkitekten Cord Siegel.

Han är delägare i arkitektfirman Hausschild + Siegel som redan skapat flera uppmärksammade och prisbelönta byggnader i stadsdelen Västra Hamnen i Malmö. Särskilt cykelhuset har fått extrem uppmärksamhet över hela världen. 

Miljötänk och modernitet står i fokus för dessa byggnader. I cykelhuset är även lägenhetsdörrarna extra breda så att man ska kunna köra in med sina varor på en lastcykel, ända fram till kylskåpet. Sen är det bara att rulla ut och parkera på en egen cykelparkeringsplats på loftgången. 

I det aktuella projektet har arkitekt-firman lyckats tänja rejält på kommunens parkeringsnorm. Utanför finns endast en p-plats för bilar – för besökare med funktionshinder. I övrigt är det ända-målsenliga cykelställ som gäller, både inom- och utomhus.

Under byggprocessen har huset därför gått under arbetsnamnet P Norm 0, men dess egentliga namn är Oh Boy.

– Vi har alltid ett samhällsperspektiv på vårt arbete, förklarar Cord Siegel. 

– I en tid av nödvändig förtätning i städerna är mitt förslag att man gör gatorna smalare. En cargocykel med plats för sex barn tar åtta gånger mindre plats än en bil för samma ändamål!

Han säger att han eftersträvar ett vardags–livsorienterat boende.

– De förmånliga cykelvillkoren i -Malmö- har styrt just detta hus. 

Med en vanlig cykel tar det fem minuter att cykla till Malmö C och några minuter till att nå centrum.

Tanken är att barnfamiljer och andra i princip ska kunna tänka bort bilen. Har man inte egen lådcykel finns det att låna. I entrén står leveransboxar med kyl-element för att ta emot mat som köpts på nätet. 

I källarvåningen ligger en verkstad med ekologisk cykeltvätt där man kan mecka, liksom i en anläggning på gården. I bottenvåningen finns den väderskyddade cykelparkeringen i två våningar. 

Än så länge laddas elcyklarna i lägenheterna eftersom man inte hittat någon standardlösning som kan användas kollektivt, för alla cykelmärken. 

– Men den här sfären utvecklas ju hela tiden så vi kommer att prova nya lösningar när det känns befogat, säger Cord Siegel. Tanken är att man till exempel ska kunna ladda med hjälp av solceller.

Cykelhusets funktioner kommer att utvärderas kontinuerligt i samarbete med Malmö högskola. 

– När vi ser möjligheter till förbättringar- inför vi dem i möjligaste mån, förklarar Cord Siegel.

I fastigheten finns 55 hyreslägenheter samt 32 rum i cyklotellet. För gäster ingår cykel och även elcykel om man vill ha det. I lägenhetshyran ingår bland annat biljetter till kollektivtrafik och medlemskap i både cykel- och bilpool. 

– Hittills har vi köpt in XYpsilonZ, en eltransportcykel där lastplattformen inte är svetsad och därför lätt går att bygga om för olika ändamål, berättar Cord Siegel.

Varje höst och vår kommer, som en -hyresförmån, en mekaniker till verk-staden. Då ska en hyresgäst också anordna workshops där de boende kan lära sig att bygga om sin ordinarie cykel till eldriven. 

Hausschild + Siegel strävar efter helhetslösningar på alla delar i byggprocessen. Det senaste är egen design med lokal tillverkning av upphängningsanordningar- i lägenhet och hotellrum. De erbjuder också regnkläder för cyklister med husets logga på – ett sätt att öppna malmö-bornas och andras ögon för bilfria miljöer. 

För att kompensera för att lägenheterna är något mindre än standard finns det ett orangeri på takterrassen åtta våningar upp, där många kan samlas. Lägen-heterna har också en väl tilltagen balkong i söderläge med fantastisk utsikt över Stapelbäddsparken. Havet med fina badplatser finns på promenadavstånd.

– Tanken är att det ska kännas lockande att tillbringa semestern här i huset, istället för att resa långt bort, säger Cord Siegel.

Bild: 2018-03/39.jpg
Ohboj, morgondagens boende, ett hus som designats för cyklister.

Oh boy

Lastcyklar finns att låna

Kylboxar i entrén för leverans av mat som köpts på nätet

Verkstad och cykeltvätt i källaren

Cykelparkering i två våningar

55 hyres­lägenheter och
32 rum i cyklotellet

I Cykelköket lagas cyklar

Bild: 2018-03/70.jpg
Katarina Älg jobbar ideellt på Cykelköket och brinner för kvaliteten i gamla cyklar.

På några år har Cykelköket blivit en institution i Malmös cykelliv. Tanken från början var återbruk. Varför slänga bort gamla cyklar när det går att laga för en billig penning? Vi hälsar på en söndags­eftermiddag när vem som helst får titta in och mecka sin cykel med lite hjälp. 

Cykelköket ligger i källaren i en byggnad som en gång i tiden var stapelbädd för fartyg som byggdes i västra hamnen. Nu är varven borta och området Västra Hamnen har blivit ett nytt attraktivt bostadsområde. 

Nere i källaren hittar jag Katarina Älg som arbetar ideellt i Cykelköket.

Överallt finns det delar från gamla skrotade cyklar. Cykelgafflar, gamla hjul och andra cykeldelar finns uppsorterade i verkstaden. 

– Vill man byta ut något för att det har gått sönder, så kan man hitta begagnade reservdelar här, berätta Katarina. Vi får en massa delar, som han som kom med de där styrena nyss.

Alla i verkstan får använda delarna fritt till sina cyklar. Men man får inte bara komma och hämta delar. De ska åka ut på en reparerad cykel, säger Katarina. Hon brinner för kvaliteten i gamla cyklar, det som andra  bara ser som skrot. 

– Det slängs alldeles förbaskat många cyklar som går att laga. De cyklarna kan bli mycket bättre än de som du köper billigt i dag. Köper du en cykel för 2 000 kronor får du inte så bra komponenter. De rostar sönder snabbt.

Cykelköket har runt 150 medlemmar. Förutom verkstad två dagar i veckan så har Cykelköket också workshop för dem som vill lära sig mer om hur man meckar. Då går man en dag i veckan under tio veckor. I början ville Cykelköket framför allt få fart på tjejerna.

– Killarna är i övervikt här i verkstan, så är det ju. Vi fick bidrag från Sparbankstiftelsen för en tjejkurs för att få bättre jämvikt. Nu har vi både en tjejkurs och en mixad kurs.

Tanken med Cykelköket var att få fler att börja cykla istället för att köra bil. Men det var svårt att mäta vilken effekt som verksamheten gav. Då startade man Cykelbiblioteket där vem som helst får låna en elcykel i tolv dagar. Tanken är att de ska utforska vad en elcykel är och om den passar i deras liv, berättar Jesper Berséus som är projektledare för Cykelbiblioteket.

– Vi trodde att det skulle vara lite sportigare personer som skulle komma.  De som skulle vilja cykelpendla till Lund eller barnfamiljer som ville sälja bilen, säger Jesper. Men det finns ett väldigt stort intresse från äldre, som kanske inte längre har möjlighet fysiskt att cykla en vanlig cykel.

Elcyklarna man har på Cykelbiblioteket är två Ecoride (Ambassador och Epix) samt en Urban Arrow lastcykel. Nu funderar man på att köpa in en till Ecoride Ambassador eftersom den är så himla populär bland de äldre, bland annat för att den har fotbroms.

Försöket, som har stöd från Trafikverket, utvärderas med enkäter när folk lämnar tillbaka sina cyklar och sen efter tre och sex månader. Inga siffror är klara. Men Jesper säger att han tror att det är närmre hälften som säger att de har eller funderar allvarligt på att köpa en egen elcykel.

Innan vi avslutar berättar han att Cykel-köket inofficiellt har varit och träffat Cord Siegler och de andra på Ohboy för att utbyta erfarenheter av elcyklar. I Malmö finns verkligen en mylla för att utveckla elcyklandet.

Bild: 2018-03/83.jpg
Här blir gamla cyklar som nya med delar som hämtas på återvinningscentraler eller lämnats in.
Bild: 2018-03/75.jpg

Cykelköket

Främjar cykling och vill få fler
att välja cykel framför bil.

Anordnar workshops för dem som vill lära sig mer om hur man meckar.

Cykelbiblioteket är en satsning från Cykelköket att möjliggöra för vem som helst att låna en elcykel i tolv dagar.

Det osannolika cykelåkeriet

Bild: 2018-03/403.jpg
Johan och Nils Wedin på Movebybike.

MovebyBike ligger vid Malmös centralstation, intill den gigantiska underjordiska cykelparkeringen. De har som affärsidé att vara ett transportföretag med enbart ­el-lastcyklar. Och det är inte precis några budcyklar det handlar om här. Deras största lastcyklar klarar två pallar med gods med en sammanlagd vikt på 300 kg.

Bild: 2018-03/400.jpg
På- och avlastning har varit den största utmaningen på det världsunika cykelbygget.

Allt började en kall och grinig marsdag 2014 på en åter-vinningsanläggning utanför Malmö. Johan och Nils Wedin står och huttrar. De har plockat ut några kastade cyklar som ska åter-användas i Cykelköket inne i stan. 

Men hur tusan ska de få med sig cyklarna? På Cykelköket är det få som har bil, eller ens körkort. Efter lite resonerande kommer de fram till att cyklarna borde väl ändå gå att flytta med just cyklar.

Väl hemma letar de på nätet efter en cykel-kärra som är stor nog för transporten. Snart hamnar de på en flyttfirma i Montreal, som enbart använder el-lastcyklar. Grundaren heter Julien Mynette och de kontaktar honom. Det blir många frågor och svar över Atlanten. Johan och Nils får idén att börja med en liknande verksamhet i Malmö. 

I dag finns MovebyBike inklusive några franchaistagare även i Stockholm, Lund, Uppsala, Umeå och Köpenhamn. Jag sätter mig ner i fikarummet med Johan och Nils Wedin, far och son från Örnsköldsvik. På olika vägar har de hamnat i Malmö.- De driver företaget tillsammans.

– I början körde vi med öppna flak! säger sonen Nils. Man kände sig som en tomte.

Men Johan och Nils utvecklade cyklarna vidare så att det fick stora lådor som gick att stänga till ordentligt. 

– Med de cyklar vi har i dag kan vi arbeta i en nisch med framför allt stora transporter. Volymen är jätteviktig, säger pappa Johan. Våra största cyklar kan lasta 4 kubikmeter och den volymen behöver vi. 

De cyklar de använder i dag är utvecklade av en verkstad i Danmark som ursprungligen gjorde cyklar för gatuförsäljning, berättar Johan

– De cyklarna har vi tänjt och bänt, reparerat och förstärkt, så många gånger att vi har givit upp. Vi måste göra något som är bättre!

Deras nuvarande stora cyklar kan frakta två pallar med tung last, vilket fungerar i Malmö med få och ytterst beskedliga backar. Men i Stockholm, med många branta backar, fungerar inte den större modellen. Där kan de bara använda en mindre modell som tar en pall. 

– För vår överlevnad behöver vi ha ett bättre fordon, säger Johan. 

De började leta för att hitta en stor last-cykel med stark elmotor. Men hittade ingen. Då återstod bara att utveckla den själv.

– Vi fick många frågor från när och fjärran om var man får tag i stora cyklar.  Så vi tror att det finns en marknad för en cykel av det här formatet. Det finns i dag ingen annan som gör dem.

Den nya cykeln kommer ha en motor på hela 1 000 W, fyra gånger mer än en vanlig elcykel. En växellåda ska se till att motorn orkar även i branta backar, med tung last. Men pedalkraften är också viktig, säger Johan.

– Dels är det en massa vridmoment i muskelkraften, som vi behöver i starten. Och det är också ett sätt att hålla nere elförbrukningen.

En lastcykel måste fungera en hel dag utan avbrott. Ofta finns det bara tid för kortare laddning. Så det behövs batterier som är betydligt större än de som sitter på vanliga elhojar. Men de ska inte vara onödigt stora. Då blir det bara en massa extra vikt, som i sin tur drar mer ström.

– Vi börjar med batterier på 48 V och 42 Ah. På våra gamla cyklar har vi 30 Ah, berättar Johan.

Batteriet på den nya cykeln kan alltså ladda hela 2 016 Wh, ungefär fem gånger mer än en vanlig elcykel! Att ha batteriet löstagbart är en tveksam lösning på ett åkeri, tycker Johan. Förr eller senare åker det i backen och ett nytt batteri i den här storleken kostar 20 000 kr. Möjligen kan ett fast batteri kompletteras med en plats för ett mindre reservbatteri. 

De cyklar de använder i dag tål inte riktigt det slitage de utsätts för med tung last, dag efter dag. Det blir för många avbrott för reparationer. Så i nybygget använder de inte cykeldelar för kraft-överföringen från motorn. 

– Inga cykelkomponenter håller, utom för själva trampkraften, berättar Johan. Där använder vi cykelkomponenter Men inte någon annanstans.

Vi går in i rummet bredvid, där det finns en fullskalig modell på bottenplattan till den nya cykeln. I ett halvår har de hållit projektet hemligt. Men strax före mitt besök bestämde de sig för att dela med sig av sina idéer. Allt om Elcyklar blir den första tidning som får ta bilder av modellen.

– Den största utmaningen har inte varit själva cykeln. Utan hur på- och avlastning ska skötas, berätta Johan.

– På en lastbil åker man runt med en -pallyft som väger 150 kg och en bakgavellyft på 350 kg. Men det fungerar ju inte på en cykel. Så vi har fått hitta en annan lösning.

Nils och Johan håller på att utveckla en slags glidramp och en vinsch för att lasta och lossa smidigt.

Jag frågar vad som är deras egentliga motivation. Det blir en lång paus innan de svarar.

– I början var det nog bara att det går! Det kan man bli hög av, säger Johan.

– Vi är pionjärer i världen. Jag får mycket energi av att vi kan göra något för världen, tillägger Nils.

Det är dags för mig att bryta upp och kliva på tåget till Stockholm. Men Allt om Elcyklar kommer självklart att fortsätta bevaka utvecklingen av denna världs-unika el-lastcykel.

Bild: 2018-03/415.jpg

Ur Allt om Elcyklar nr1 2017

Läs mer