Magda, 11, har egen elcykel

Björn Åslund

Björn Åslund

7 feb 2021

Peter Utzon satt en elmotor på dotterns cykel. Magda 11 år kommer ut mer, berättar pappa Peter. Han slipper dess- utom skjutsa henne till träningen, och det går faktisk fortare för henne att cykla.

Elcyklar för barn hittar vi inte många i utbudet hos de kända cykeltillverkarna. Antagligen då de inte ser efterfrågan. En importör vi pratat med såg risker med elcyklar för barn och tvekade därför.

Uppenbarligen kan det ända fungera med elcykel för barn. Åtminstone tyckte Peter Utzon det, under förutsättning att framfarten begränsas till 20 km/tim.

Men det började inte alls med önskemål om elcykel från Magda. Det började med att Peter hade köpt ett 24 tums hjul med elmotor, samt ett 11 Ah-batteri. Tanken var att konvertera en gammal postcykel till eldrift. Men där någonstans tog hans planer nya vägar.

– Jag såg Magdas cykel, och tänkte väl lite spontant att det kunde ju vara fräckt med eldrift på den, berättar Peter.

Till saken hör att de bor i Partille, som ligger i Sävedalen väster om Göteborg, och här är det ordentligt kuperat. Bara på Peters villatomt är det 21 meters höjdskillnad. Så elcykel kan vara väl motiverad, oavsett om man är gammal eller ung.

Peter funderade vidare och förstod snart att batteriet på 11 Ah var alldeles för klumpigt på en 24 tums barncykel. Han började kolla efter mindre batterier, men landade istället i att köpa lösa battericeller. Det blev beslut om att bygga om hennes elcykel.

Peter snickrade en mindre trälåda och byggde upp ett nytt mindre batteri i den. Cellerna kan laddas via en laddkontakt, som ansluter till den laddare som följde med.

Att bygga om en vanlig cykel till elcykel borde ju kräva en del kunskap. Det är ju ett hjul som ska monteras, sedan kopplas till display, elbox, och så ska det göras rätt inställningar av systemet. Peter tycker dock inte elkonverteringen var särskilt svårt. Vi noterar dock att han beskriver sig om händig.

– Förutom att jag fick bygga lådan till batteriet, var det annars jättenkelt. Det vara bara att koppla in och sedan kunde cykeln köra.

Peter räknar med att monteringen tog 5–6 timmars arbete, men så ville han ha en snygg och diskret installation, där kablarna har snyggt inpassade.

Det nya batteriet är på 3,4 Ah, vilket ger ungefär en tredjedel energi av ursprungsbatteriet (nu är det på cirka 122 Wh). Men cykeln väger hälften mot en vanlig cykel, och Magda väger hälften mot en vuxen. 

– Sedan har jag begränsat hastigheten till 20 km/tim med el. Sammanlagt blir det ganska bra räckvidd, jag beräknar att den räcker till fyra mil vid normal cykling, säger Peter.

Så har vi detta med lagstiftningen med en 11-åring på elcykel? Men Peter har kollat vad reglerna säger, och har inte hittat några invändningar. En elcykel räknas ju som en vanlig cykel trots elmotor – så länge motorn endast driver upp till 25 km/h.

– 25 km/tim på hennes cykel tyckte jag var lite våldsamt. 20 kändes lite mer lagom. Och hon tycker nog det är lagom, för hon har inte påpekat att det borde gå fortare.

Nya transportvanor

Elcykeln har verkligen givit nya transportvanor. Peter noterar att Magda sticker ut oftare på elcykeln, istället för att sitta hemma. 

– Att hon cyklar mer har minskat mitt skjutsande av henne. Tidigare åkte vi bil till handbollsträningen, och det var en jätteomväg som tog en kvart att köra. Men Magda kan ta cykelvägarna, och då går det på tolv minuter för henne.

– Nu slipper jag köra henne hit och dit. Nu kan jag stanna hemma och laga mat när hon tränar, säger Peter.

Kostnaderna då för konverteringen? De landade på cirka 3000 kr (se faktarutan). Peter ser också besparingar, som gör att investeringen i elcykeln snarare landar på plus.

– I beräkningen kan man också ta med att jag slipper köra en del bil. Det var faktiskt en oväntad effekt, att hon skulle tycka det vara så kul att elcykla.

Men Magda växer och Peter befarar att 24-tums cykeln snart är i minsta laget. Så hon behöver något större. Efter resultatet av elkonverteringen, så är Peters slutsats klar:

– Nästa cykel blir en elcykel för Magda.

Bild: 2019-07/elhoj-till-dotter-bild-3.jpg

Magda är oftare ute på cykeln, efter att den fått elmotor. Farten med el är begränsad till 20 km/tim. Med hjälpt av köpta delar har Peter Utzon skruvat ihop en elcykel åt Magda. Batteriet är på ungefär 122 Wh, och räcker till cirka fyra mil då cykeln är lätt och Magda inte väger så mycket.

Fakta:

Motor: 24 tums 250 Watt
från Yosepower.

Batteri: 10 st Li-Ion Hitachi 3.6 V/3450 mAh köpta hos Conrad. Inbyggda i en hemmasnickrad trälåda med laddkontakt.
Total energi cirka 122 Wh.

Kostnad: Cirka 3000 kr totalt. Motorn kostade 196 euro från den tysk firma. Delarna till
batteriet kostade cirka
1 000 kr.

Läs mer