Ledare: Vågar vi se framtiden?
Gustav Forsberg
4 feb 2021
Det är fascinerande att se hur liten förmåga vi har att se hur ny teknik radikalt ändrar hur vi använder t ex fordon. Som när hästskjutsen fick en motor. Man skippade hästen. Men till en början såg automobilerna fortfarande ut som hästskjutsar!
Min farfar var handelsresande på övre Norrland i början på 1900-tal. Han reste i öppen bil med privatchaufför. Ofta var de klädda i päls för att klara den bitande kylan. Vadå kupévärme och uppvärmda säten? Vadå uppkopplade och självkörande bilar?
Samma sak med elcyklar. Konceptet var till en början en cykel med hjälpmotor för den late. Seriösa cyklister fnyste. Men nu har vi kommit till nästa fas: ett nytt fordon med unika möjligheter. Något som radikalt ändrar hur vi färdas.
Pendlarna upptäcker hur lätt det går att ta sig till jobbet, även om det är motvind och över milen i var riktning. De vet när de kommer fram oavsett vindriktning eller kösituation och slipper svett och dusch.
Eller familjen som provade att ställa undan bilen ett år för att i stället använda två eldrivna lastcyklar. Insikten att två lastcyklar med elstöd fungerade väl för att ta tre barn till skola/förskola eller att storhandla (se artikeln sid 58).
Men elcyklar handlar också mycket om lust. Som elcyklar gjorda för skog och berg. Med assistansen påslagen går det att cykla uppför hissnande branta backar. Och ha kul hela vägen ner.
Eller ta detta med cykelsemester. Allt ser ju så bra ut i teorin. Bara glida iväg i den härliga sommaren med sitt pick och pack. Men så sitter man där i duggregn och en bitande motvind. Cykeln med packning är tung som bly i uppförsbackarna och hastigheten obefintlig. Kul?
I påskas gav jag mig ut på just en sådan tur men denna gång med elcykel. Vilken skillnad! Jodå, visst var det både motvind och duggregn. Men när cykeln spinner på och fem mil tar ett par timmar är det en helt annan upplevelse (sid 28).
Med el ombord sprutar det ut nya tillämpningar. Larm och lås som är uppkopplade så att cykeln tjuter om någon annan flyttar cykeln. Plus möjlighet att spåra en stulen cykel. Lås som känner av att det är du som närmar dig så att du kan låsa upp med bara en knapptryckning.
Till sist vill vitacka för alla glada tillrop, uppslag till reportage och konstruktiv kritik av vårt första nummer. Vi uppskattar det mycket och lär oss. Vi har bestämt oss för att ge ut flera nummer per år och det går nu även att prenumerera (www.alltomelcyklar.nu)!
Det finns ett behov för ett magasin som ser elcykling som något nytt och spännande! Möjligheterna är oändliga bara vi vågar se dem. För detta är bara början!
Ur Allt om Elcyklar nr2 2016