Ledare: Pendling deluxe

Gustav Forsberg

Gustav Forsberg

5 feb 2021

Efter över tusen mil på elcykel är det fortfarande lika fantastiskt.”

I Arboga, där jag växte upp, var valet enkelt som barn: Cykla eller gå! I tonåren grund-lade jag mina starka cykelmuskler genom att i hysterisk fart trampa till bussen, som tog mig till gymnasiet i Köping. 

Jag gillar att springa och har avverkat en lång rad motionslopp inklusive ett par maraton. Men aldrig deltagit i något cykellopp. Jag trampar runt i Stockholm för att det är enkelt. Njuter av friheten att lätt ta mig fram i en stad som lider av en svårartad trafikinfarkt. 

När jag växte upp var bilen den stora frihetssymbolen. I dag börjar bilen i storstäderna snarare att förknippas med ofrihet. När jag var ute och testade en elcykel träffade jag Jimmy som lekte med sina söner i en park. Han berättar hur han bör komma iväg till jobbet senast klockan sju om han ska undvika besvärliga köer. Kommer han iväg lite över sju förlängs resan snabbt med tio eller tjugo minuter. Sen tar han oftast bilen hemåt innan fyra för att ska gå smidigt. Friheten som bilist har förvandlats till sträng disciplin för att minimera kötiden.

Men ibland är trafiken hopplös och Jimmy blir försenad. Dessutom betalar Jimmy runt 1 200 kr i trängselavgift varje månad. Men köerna består. Åker han kommunalt tar det en timme. Med bil tar det i genomsnitt dryga halv-timmen om han kommer iväg i tid. Jag halar fram min mobil och knappar in Jimmys pendlingsväg och ser att elcykel kan vara ett alternativ.

Jimmy får prova en elcykel och klarar då resan till jobbet på runt 50 minuter. Nu kan han ge sig iväg när det passar honom snarare än trafik-situationen. På köpet får han tre mils snäll cykelmotion, tid för egna funderingar och frisk luft. Istället för att vakta sin plats i bilkön. Läs om hur det var för Jimmy att bli cyklist på sidan 20.

Maria är också ny elcykelpendlare. När -Marias bil drog sin sista suck kände hon inte för att köpa en ny. Hellre då en elcykel för att klara av de femton kilometerna till jobbet. Hon berättar på sida 22 om sina erfarenheter efter den första veckan. Hur hon blev på bra humör av att bara få trampa iväg.

Alexandra hade som ambition att cykelpendla den knappa milen till jobbet. Men det blev för jobbigt i längden. I inpasset, på sidan 5, berättar Alexandra hur hon fick en elcykel av sin man i present. Nu fanns inga undanflykter för henne att fortsätta sitt liv som latmask.

Temat i detta nummer är elcykelpendling. Vare sig man bor i städer med trafikinfarkt eller i en småstad är elcykel ett bra alternativ  för att orka lite längre daglig pendling.

För egen del har jag så kort väg till jobbet att jag gott skulle klara av det med vanlig cykel. Men påfallande ofta tar jag min elcykel på omvägar, utforskar min stad och ser årstidernas skiftningar. Efter över tusen mil på elcykel är det fortfarande lika fantastiskt när elmotorn drar igång och jag flyger fram. Cykling deluxe helt enkelt!

Ur Allt om Elcyklar nr3 2016