Elcykeln logo Meny

Ledare: Den oväntade succén!

Opinion

Det bästa med mitt jobb är att få träffa alla som brinner för elcykel-revolutionen. Som John Agnesson från Hönö utanför Göteborg. När han som liten började prata kunde han redan alla bilmodeller. Det var inget snack om vad han skulle jobba med. Efter Chalmers gick drömmen i uppfyllelse. Han började i teamet som utvecklar lastbilar för Volvo. 

Ett spännande jobb med bra lön och nya fina bilar, berättar John. Men efter några år började det skava. Hur hållbart var det egentligen att konstruera tunga fossildrivna fordon? Fanns det smartare lösningar? Till slut lämnade han sitt välbetalda jobb, sålde bilen och kastade sig ut i något oprövat! 

I morfars uthus på Hönö byggde han en liten cykelaffär med verkstad. Samtidigt letade han världen runt efter riktigt smarta cyklar. Till en början tjänade han ingenting. Johns satsning kan låta som världsfrånvänd dröm. Men elcyklar är faktiskt en oförutsedd succé! John är en av dem som var ovanligt tidigt ute. 

I Tyskland satsade man runt 25 miljarder -kronor på utveckling och subventioner för el-bilar (2014–2016). Totalt fick man ut drygt 25 000 rena elbilar. Samtidigt kom det ut ofattbara 2,5 miljoner elcyklar! Alltså hundra nya elcyklar för varje renodlad elbil! För 2017 räknar man med att ytterligare 650 000 elcyklar börjar användas i Tyskland. Detta påverkar både luftkvalitet, hälsa, miljö och minskar -trafikinfarkten. Och hur mycket stöd fick el-cyklarna? I princip inget alls! 

Miljoner tyskar har dragit samma slutsats som John på Hönö. Hur smart är det att köa i ett dyrt, komplicerat fordon som väger 1,5 ton om man smidigt kan trampa förbi köerna på en elcykel och får frisk luft och motion på köpet? 100 mil på en elcykel förbrukar ungefär samma mängd energi som det finns i en liter bensin! Tio cyklar tar ungefär upp samma plats som en enda bil etcetera. Elassistans är spännande och effektivt.

Vi är vanedjur, det tar tid innan vi vågar prova något nytt. Som Lotta och Bo. Av vana hade de bil för att kunna ta sig till sommarstället. Varje vinter stod bilen där, oanvänd och översnöad på parkeringsplatsen. Tills de en dag fick idén att byta bilen mot två lastcyklar med elstöd. 

I detta nummer kan du läsa Bo och Lottas berättelse, träffa John – som också syns på omslaget – och höra hur en erfaren designer utvecklade en ny elpendlare för Specialized. Alla drivs de i grunden av samma urkraft: nyfikenhet och el!

Detta är också min motor för att arbeta med denna tidning. Tillsammans utforskar vi nya möjligheter att ta oss fram på ett roligare, smartare och hållbarare sätt. Inget kan stoppa vår revolution! Den har just trampat igång. 

Foto: Maja Hök 

Ur Allt om Elcyklar nr3 2017

Gustav Forsberg

Gustav Forsberg

PUBLICERAD: 2021-02-07

Relaterade artiklar