Ledare: Cykeln från framtiden har landat

Gustav Forsberg

Gustav Forsberg

7 feb 2021

Sällan har jag njutit av mitt elcyklande så mycket som efter denna vinter. Den dagliga rodeo­ritten över spårig is var bara för mycket. Väntan på värme och barmark kändes evig. Men så exploderade våren. Vilken obeskrivlig njutning att få susa fram längs nysopade gator på spinnande däck. Försommarljuset som dröjer sig kvar allt längre om kvällarna. Känner mig som kossan som stått inomhus hela vintern och sen äntligen får skutta ut i hagen. Tokglädje!

Upptäckarlusten vaknar till liv och jag börjar drömma om en elcykeltur till Mårbacka i Värmland. Morfars farfar var smed hos Selma Lagerlöf. Morfars pappa och tvillingbror ville se något nytt. Barfota ger dig sig iväg tvärs över Sverige för att slå sig slå sig ner i Söderhamn respektive Härnösand. Upptäckarlusten har gått i arv till mig.

Jag har gjort många och långa flygresor till jordens alla hörn. Men att flyga känns inte okej för mig längre. Nu får det bli elcykel i stället och minst lika spännande resor, om än lite närmare. Visst kommer min cykel förbruka en hel del elenergi på de cirka 40 milen till Mårbacka och sen hem igen. Men hur mycket skulle mina laddningar på turen motsvara, om man räknar om den samma energimängd i bensin? Gissa innan du läser vidare!

På långfärd använder jag lägsta effektläge på min hybridcykel med mittmotor.  Cykeln står då för cirka en tredjedel av energin och jag för resten.  Mitt 400 Wh batteri räcker då ungefär tio mil på landsväg. Men jag kommer trampa runt en del i städerna längs vägen också. Så totalt blir det runt tio fulla laddningar för nära 100 mil. Cykeln har då slurkat i sig motsvarande energiinnehållet i 0,45 liter bensin! 

Förvånande? Förklaringen är att elmotorer har väldigt små förluster plus att bilar drar mycket för att de är så himla tunga jämfört med en cykel. Men det finns faktiskt cyklar som är
betydligt snålare än min. Den futuristiska norska velomobilen Podbike har ett fantastiskt lågt luftmotstånd, i klass med dessa finaste
tävlingscyklar. Nyskapande lösningar där kedjan är avskaffad och ersatt av en trampgenerator. Ett djärvt projekt med med ambi­tionen att ta fram framtidens velomobil, läs mer på sidan 39.

Till sist: Om du ska köpa elcykel så vänta inte för länge. Den generösa elcykelpremien kan försvinna om vi får en ny regering efter höstens val.

Ha en riktigt härlig cykelsommar, gärna kryddat med lite elstöd! 

Ur Allt om Elcyklar nr2 2018

Läs mer