Lågprishoj: 1700 mil och batteriet forfarande i fin form

Björn Åslund

Björn Åslund

8 jun 2021

Visst kan billiga elcyklar vara fynd. Bengt Niklasson har cyklat i princip dagligen i tre år med sin elcykel från Biltema. Den har rullat cirka 1700 mil och batteriet har laddats över tusen gånger. Och batteriet är fortfarande i god form, är hans upplevelse.

Elcykeln köptes för 9.999 kr 2018. Dessutom fick han tillbaka 25 procent av inköpspriset, tack vare den statliga elcykelpremien, vilket gjorde att han fick den för blott 7500 kr.  Det är en Yosemite City Elegance med navmotor fram, och batteri på 417 Wh inbyggt i ramröret. Den har lågt insteg, sju växlar och cykelkorg.

Bengt är pensionär och det blir ofta dagliga cykelturer i Malmö där han bor. 10 kilometer är en vanlig dagsdos elcykel. Men han har lyckats trampa upp till sju mil på ett fullt batteri, då förstås med låg assistansnivå.

När vi lyssnar på Bengt förstår vi att han tagit väl hand om cykeln, i synnerhet batteriet. Cykeln förvaras utomhus under ett skärmtak som väderskydd, men batteriet förvaras och laddas alltid i rumstemperatur.

-Jag brukar ladda efter varje tur, oavsett vilket laddningstillstånd batteriet är. Jag använder som regel inte mer än 25-50 procent av batteriets kapacitet. Jag vill undvika att batteriet körs ner under 25 procents laddning, säger han.

Detta dagliga laddande tycks ha motverkat batteriets åldrande. Trots över 1000 laddningar (inte laddcykler) så tycker han kapaciteten försämrats mycket lite, jämfört med när cykeln var ny.

-Batteriet har fortfarande mycket bra kapacitet, men skulle jag göra en laboratorietest har batteriet nog tappat litet i kapacitet, kanske 10-15 procent.

-Men som jag använder batteriet märker jag inte av det, eftersom jag ofta har 30-50 procent av kapaciteten kvar när jag kommer hem.

Även vintertid

Cykeln används året runt i Malmö, även vintertid. Vinter i Malmö är dock sällan snö. Men i regn har den rullat en del, och det var ett regnväder som orsakade det enda tydliga driftproblemet hittills. 

-När jag startade så lade elsystemet plötsligt av. Det hade tydligen kommit in fukt som skapade överledning i elektroniken, berättar han.

Systemet indikerade urladdat batteri och gick inte att starta som vanligt igen, även sedan cykeln torkat. Men Bengt hittade en manual, som visade hur styrprogrammet kunde återstartas. Man var tvungen att hålla en flera knappar i viss ordning, för att återställa elsystemet. Lätt att fixa för en kunnig, men i princip omöjligt utan kunskapen.

I övrigt har det inte varit något krångel. Inget alls. 

Han känner till att en del batterier från Biltemas elcyklar drabbats av ”planerat åldrande”, där batteriet stängs av ett visst antal laddcykler.

-Min elcykel tycks inte ha någon krets på batteriet för programmerad livslängd, men skulle detta bli aktuellt det enkelt att utföra en reset. Det är bara lossa kabeln inuti batteriet som är ansluten till cellerna.

-Så jag är verkligen nöjd med den här cykeln. Min cykel kan betraktas som en lågpriscykel, men jag kan inte se att jag saknar något jämfört med en premiumcykel på 25 000 kr eller mer.

Bengt jämför budgetcyklar mot dyrare premiummärken. Han menar att de delvis är likvärdiga, ofta med växelsystem från Shimano och battericeller från kända tillverkare. Men budgetcyklarna har också enklare komponenter.

-Många detaljer på budgetcyklar är klena, exempelvis fästen för stänkskydd, växelhandtag och bromshandtag. Ibland ingår inte heller godkänt lås.

Han inser också att trassel med budgetcyklarna kan vara svårare att fixa.

– Det som kan bli problem med budgetcyklar är om man får problem med elektroniken. Märkeshandlarna vill oftast inte ge service på en budgetcykel, troligen mest beroende på okunskap.

Faktaruta

Elcykeln har sparat 41000 kr

  • Bengt Niklasson har räknat på elcykelns ekonomi i jämförelse med bil. Den har rullat 1700 mil och är intjänad fler gånger i jämförelse med en billig bil. 
  • 1700 mil x 30 kr per bilmil skulle ge en bilkostnad 51 000 kr.Han beräknar elcykeln kostnad till cirka 10000 kr. 7500 kr för cykeln och cirka 2500 kr för service och el hittills.
  • Cirka 41 000 kr sparade på tre år tack vare elcykeln, är hans slutsats.

Se även artikeln: ”Budgetcyklar? Fynd eller skräp.”