Krönika: Knall sade Hövdingen…
Björn Åslund
5 feb 2021
Hövding beskrivs som en airbag för cyklister. Den är som ett alternativ till hjälm, med egenskapen att den utlöses blixtsnabbt om cyklisten gör någon häftig och oväntad rörelse, om man exempelvis faller av cykeln eller kör omkull. Enligt vissa tester ska den skyddande uppblåsta ”hjälmen” ta upp smällar mot huvudet mer skonsamt än vanliga hårda cykelhjälmar.
Det var hustrun som köpte en Hövding i julklapp till sin cykel-galne man. Det var ju omtänksamt, hon tyckte tydligen att det fanns något att skydda innanför mitt skallben. Men jag börjar så smått undra, om det verkligen finns några celler vett kvar att rädda. För det har hänt saker, som nog kunnat undvikas, om hjärnan hade kopplat lite smartare.
Nu har jag två gånger lyckats utlösa Hövding, utan att det egent-ligen var allvar.
Första gången på sommarens långfärdscykling med elcykeln. Hade stannat för att släcka törsten, och så föll drickaflaskan i backen. Och jag snabbt efter ned mot marken. Knall sade Hövdingen, och så satt huvudet som ett skruvstäd. Ytterst irriterande att jag inte hade inaktiverat den, vilket görs med ett enkelt handgrepp. Det blev många mil, en del på hårt trafikerade bil-vägar, utan någon som helst hjälm innan jag nådde hemmet.
Ny Hövding inköptes efter julhelgen. Sedan gick några veckor. Tog tåget till Stockholm för att bland annat testköra mountainbike, för tidningens räkning. Ut på Djurgården gick färden, provade lite lättare backar, och det gick alldeles utmärkt med den potenta el-mtb jag hade grenslat. Upp och ner för ett antal ganska branta backar, dock med mest grus eller asfalt. Som avslutning tänkte fick jag idén att leta upp ett riktigt jävligt uppförslut, vilket jag snart hittade. En ordentligt brant gräs-slänt. I med låg växel och så iväg. Men jag kom bara några tiotal meter, sedan började bakhjulet slira i underlaget som visade vara ganska lerigt. Och farten var låg, så resultatet blev att … Knall sade Hövdingen igen, när jag föll. Men farten var extremt låg. Och underlag mjukt. Den enda skadan vara lera på byxor och cykeln.
Har jag då lärt mig något? Jo, jag kände redan till att Hövding inte bör användas vid terrängkörning. Att det skumpar och slår rätt mycket, gör att den kan utlösa i onödan. Men tänkte jag på det? Nej, här handlade det om att testköra en riktig mountainbike, att få känna ordentligt på motorn och drivlinan.
Och jag har hört historier om folk, som ska hälsa, eller bara skaka på huvudet, men glömt att inaktivera sin Hövding. Ni förstår vad som hände.
Det här är dyra lärpengar. En Hövding kostar cirka 2 700 kr. Men det kan nog huvudet vara värt, för den lär säkert utlösa i skarpt läge, så känslig som den är. Men lärdomen är. Så fort du lämnar cykeln, inaktivera Hövding. Och kör inte i skogen.
Foto: Maria Åslund
Ur Allt om Elcyklar nr1 2017