Budgetcyklar? Fynd eller skräp.

Björn Åslund

Björn Åslund

8 jun 2021

Vågar du köpa en riktigt billig elcykel, med prislapp en bit under 10.000 kr? Den kan ju fungera toppenbra när du testar och allt ser bra ut. Kanske håller den också, om du vårdar den ömt och undviker cykling på vintern. Eller så börjar den krångla, och du upptäcker att lågt pris är synonymt med låg servicenivå.

Billiga elcyklar är verkligen frestande, åtminstone när budgeten är begränsad. Tänk att kunna få en sjuväxlad elcykel med 400 Wh batteri, med en prislapp som bara är hälften så stor som på cykelhandelns storsäljande märkeshojar. Så billiga elcyklar säljs i ganska stora mängder från diverse webbshoppar och större butikskedjor.

Redaktionen för Allt om elcyklar har genom åren testat en del av dessa lågpriscyklar. Och egentligen har vi inte hittat särskilt mycket att anmärka på dessa elcyklar. Våra testrundor på några timmar har inte avslöjat några tydliga brister.

Men tills vidare avstår vi från tester av budgetcyklarna. De erfarenheter vi samlat på oss genom åren, gör att vi ser klara utmaningar att verkligen kunna utröna hur bra dessa elcyklar över en längre tid. För det är just den långsiktiga hållbarheten som brukar vara akilleshällen på billiga cyklar. Det är först när den brukats några år, som det visar sig om de var skräp eller ett fynd. 

Inte minst cirkulerar många historier och vittnesmål om batterier som blir trötta fort. För att inte tala om de batterier som efter ett visst antal laddningar lägger av helt oväntat. Detta beskrivs som ”planerat åldrande” och oftast kan batteriet väckas till liv genom att göra styrkretsen – som lagrar antalet laddningar – strömlös.

Vi ska inte peka ut någon särskild butik, leverantör eller märke på elcyklar som bättre eller sämre. Vi har följt en del nätforum där det dyker upp vittnesbörd både från cykelägare och cykelreparatörer.

Riktigt nöjda

En hel del av ägarna också riktigt nöjda med sina budgetcyklar och har cyklat flera år utan egentliga problem. Men vi hittar absolut en del inlägg som är innebär att varningsflaggan åker i topp.

Inte minst cykelreparatörer borde ju har erfarenheter hur hållbara billiga elcyklar är i jämförelse med märkescyklar. Vi har läst en hel del inlägg, där reparatörer har märkt att budgetmärken använder sämre komponenter. Det kan vara skruvar som sönder eller går av när man spänner dem. Det kan handla om ekrar som knäcks på grund sämre materialkvalitet, och hjul som är felbyggda.

Sämre stål i många komponenter kan ge rost, som gör reparationer mer utmanande. Den gör det svårare att få loss delarna. Gängor kanske går sönder, vilket tvingar reparatören gänga om och anpassa andra delar för att kunna skruva ihop cykel. Och i slutändan. Den billiga cykeln blir mycket dyrare att reparera. Billigt blev plötsligen dyrt.

Men risken för rost kan dämpas. Förvarar man cykeln inomhus är mycket vunnet. Och avstår man från att utsätta cykeln för vinterväglag med salt och snö så är man i princip på säkra sidan. För vackert-väder cyklister är säkert budgetcykeln tillräckligt bra.

Så har vi detta med reservdelar. När budgetcykel efter några år går sönder – efter att garantitiden gått ut – så vänder du dig sannolikt till en reparatör på stan. De flesta av elcykelns delar kommer från de stora komponentleverantörerna, så i dessa fall bör det gå att hitta passande reservdelar. Men när det kommer till elsystemet kan de vara kinkigare, det krävs det orginaldelar eller motsvarande, vilket knappast vanliga cykelverkstäder har tillgång till. Det är bara att bege till köpstället och hoppas att de kan fixa fram den aktuella reservdelen.

Reservdelar

Vi har tidigare granskat tillgången på reservdelar hos lågprisvaruhusen. Det var tydlig skillnad i tillgången. Här pekar vi inte ut någon butikskedja, men vi drar slutsatsen att butiker med få modeller av elcyklar som dessutom inte förnyas stup i kvarten, sannolikt har bättre förutsättningar att hålla ett utbud av reservdelar. Är varuhuset dessutom etablerat och har funnits länge, så är det troligen mer sannolikt att reservdelar finns.

Och varför inte fråga butikssäljaren om reservdelar, redan vid inköp. 

Sedan har vi nätbutikerna som säljer billigt, i en del fall cykelmärken som du aldrig hört talas om tidigare. Här finns anledning till försiktighet. Köper du på distans går du miste om att ha en hjälpande cykelbutik i ditt närområde. I värsta fall, om cykeln krånglar, kan du tvingas skicka den till nätbutiken. Och lågpris på nätet är billigt av fler anledningar än billig cykel, de lägger inte alltför mycket på kundservice. Du kan få vänta länge på reservdelar.

Innan du slår till med budgethoj på nätet, kolla upp företaget lite på sajter med kundomdömen, som typ Trustpilot eller Google Maps (där kunder kan betygsätta företag).

Faktaruta budgetcyklar

PLUS

  • Billig att köpa
  • Trots budget, finns det många nöjda ägare
  • Bra som första elcykel, om du osäker om elcykel är grejen.

MINUS

  • Enklare komponenter
  • Rostar sannolikt mer
  • Vissa reservdelar kan var ett frågetecken
  • Sannolikt sämre kundservice än i cykelbutik
  • Inte lika rolig som den påkostade elcykeln

Läs även: Bengt har en lågprishoj: 1700 mil och batteriet forfarande i fin form