Bra batterier? Kolla elbilarna.

Björn Åslund

Björn Åslund

28 jul 2021

ANALYS: I elbilens barndom fanns det mycket oro för att batterierna skulle åldras snabbt, och ägaren skulle tvingas byta batteri till stora kostnader. Nu har det funnits moderna elbilar i ett decennium, och det visar sig att batterierna inte tappat särskilt mycket. Visst minskar kapaciteten, men inte så dramatiskt att elbilarna bli obrukbara. 

En undersökning i USA från före- taget Geotab visade att bilarnas batterier tappade i genomsnitt 2,3 procent kapacitet per år. 

Detta visar att det är fullt möjligt att bygga bra och hållbara batterier. Och biltillverkarna ger långa garantitider på batterierna, då man vet att de håller. En typisk garantitid är 8 år eller 16 000 mil, och att batteriet ska ha kvar 70 procents kapacitet. 

Men hur är det med elcyklarna? Är batterierna hyfsat fräscha efter åtta år? 

Kanske om väljer mer påkostade mittmotorsystem. Dessa verkar ha batterier som håller. Vår erfarenhet är att sådana batterier kan klara många år utan att tappa mer än några procent per år. Men några 8-årsgarantier har vi inte sett, inte ens 4 år. Inga alls förresten. Särskilda garantier för elcyklarnas batterier förekommer inte. 

Det finns alltså goda exempel inom cykelbranschen, men tyvärr många dåliga. 

Vi har stött på otaliga exempel på elcyklar vars batterier tröttnat efter 3–4 år. De har segat ur ordentligt, dränerade på energi, så att de till slut bara räcker för en kortare sväng. 

Cirka 80 procent av de batterier som företaget Batteridoktorn får in för renovering har kraftigt försämrad kapacitet, framgår av reportaget som nyligen publicerades på sajten. Och det företaget har gott om jobb, trötta batterier är ett utbrett bekymmer. 

Att köpa nytt batteri till elcykeln, eller renovera det gamla, är förstås ingen jätteutgift jämfört med en liknande operation på en elbil. Men det är upprörande att många cykeltillverkare inte kan se till att fixa hållbara batterier. Eftersom det bevisligen – tack bilindustrin – går att bygga hållbara batterier. 

Att många elcyklar har skräpbatterier beror förstås på att tillverkarna vill kunna hålla nere tillverknings- kostnaderna, så att cykeln får ett attraktivt pris. Men kvalitet behöver sannolikt inte betyda några astronomiska prislappar. 

När vi kikar på priser på reservdelsbatterier, så ser vi att batterier från premiumtillverkare som Shimano och Bosch oftast bara är ett par tusenlappar dyrare än de flesta andra batterier. 

Alltså ett par extra tusenlappar. Det skulle de flesta cykelköpare gärna betala, om dNu är det tyvärr så att många köpare verkar ha accepterat och vant sig vid att batterierna har begränsad livslängd. 

Men kanske det blir slut på den acceptansen när allt fler förstår att bilindustrin kan bygga riktigt hållbara batterier. 

Kanske cykelköparna ska börja fråga och ställa krav? För bättring blir det först när kunderna ratar dåliga batterier. 

Björn Åslund, chefredaktör för Allt om elcyklar

Texten har tidigare publicerats i den digitala tidningen nr 1/2021, som finns på Readly.

https://se.readly.com/products/magazine/allt-om-elcyklar

Läs mer