Elcykeln logo Meny

Batteribranschens hemligheter avslöjas av Batteridoktorn

Batterier

Företaget säljer även elcyklar. Grundaren Patrik Storm framför de anställda (från vänster) Andreas, Niklas, Raoul och Rasmus.

ARTIKEL: Patrik Storm och hans firma Batteridoktorn har blivit räddningen för många trötta elcykelbatterier. Allt hans arbete har givit honom insyn i batteriindustrin och cykelbranschen. Den som följer hans Youtube-konto får en hel del avslöjanden, i en bransch som inte alltid levererar vad de lovar. 

Det började med några trötta batterier till elcykeln Goodwheel våren 2016. Patrik Storm fick i uppdrag att försöka renovera dessa. Varumärket Batteridoktorn var fött, och sedan dess har han etablerats som lite av guru inom renovering av elcykelbatterier. 

Inte minst genom Youtube-videos som fått ordentligt spridning. I högt tempo plockar Patrik isär batterier och kommenterar. Han berättar mer än gärna vad han hittar av usla celler och mindre smarta batterikonstruktioner.

Säkert har denna exponering bidragit till att företagets utveckling. Förutom Patrik har Batteridoktorn expanderat till fem anställda, och finns nu i rymliga lokaler i Solna. Och man har  tydligen hur mycket uppdrag som helst – Patrik jobbar upp till 80 timmar i veckan.

Företaget erbjuder renovering av de flesta typer av mindre batteridrivna föremål, men det är elcyklarnas batterier som dominerar. På företagets hemsida hittar vi en näst intill ändlös lista med cykelbatterier som företaget klarar av att renovera. Så frågan är då om Patrik verkligen hunnit öppna, undersöka och renovera alla dessa varianter? 

Detta är en av frågorna vi mailar till Patrik. Och han svarar via mailen. 

-Ja och en hel del därtill. De som finns i prislistan har vi haft inne cirka tio gånger, så vi kan ta fram en fast prislista. 

Vad brukar det var för typ av problem på elcyklarnas batterier?

– Dålig kapacitet i cirka 80 procent av fallen. Planerat åldrande står för cirka 5 procent. Döda batterier är cirka 3 procent, trasig laddport eller säkring cirka 2 procent och vattenskador cirka 1 procent. Sedan har vi övriga problem cirka 9 procent.

Vi kan anta att de flesta batterier du får in är från elcyklar i de lägre prisklasserna, under 20 000 kr?

-Dyra elcyklars batterier är ovanliga. Vi jobbar lite med Bosch, men inte med Shimano, Yamaha och Specialized (mer om detta längre fram). De låser ofta elektroniken av oförklarliga anledningar och enda lösningen är att köpa nytt batteri. 

Du som har öppnat många batterier, så du borde sett vad kunden får för pengarna. Många leverantörer framhåller att battericellerna är från kända tillverkare, typ Panasonic och Samsung. Men är dessa märken verkligen alltid en kvalitetsgaranti?

– Cykeltillverkare som själva importerar från Kina har ingen aning om vad de får, de öppnar nog inte ett enda batteri. En större svensk cykeltillverkare släppte en ny serie och uppgav att de hade Panasonics celler. Jag fick tag i en tekniker som öppnade ett batteri och kunde konstatera att cellerna var röda vilket oftast är Sanyo.

Han uppger sig funnit två andra cykelmärken på den svenska marknaden som ibland har rewraps, alltså celler som fått nytt skal av krympplast och nytt varumärke. I dessa fall var det dessutom omärkta kinesiska celler som fått nytt plasthölje, uppger Patrik. 

Varumärket ingen garanti

En del batteritillverkare har både budget- och premium-celler, berättar han. Varumärket är alltså ingen garanti för kvalitet, dock uppger han att Panasonic och Sony enbart har premiumceller. 

Exempelvis att Sanyo har en serie med ålderdomlig kemi, vilket ger dålig energitäthet, kort livslängd och låg spänning, uppger han. Den serien kan också ha problem med värmeutveckling vid laddning, har han upptäckt.

Hos Samsung har Patrik identifierat två serier celler (22 och 26), som är billiga och vanliga i elcyklar på den svenska marknaden. Och livslängden på dessa är kort, enligt Patriks slutsats. De flesta andra celler från Samsung är betydligt bättre, men dyrare.

Hos tillverkaren LG har han hittat budgetserien m26, som han beskriver ”sämre än de flesta kinesiska celler”. Övriga LG är rätt bra, anser Patrik.

Allt kan repareras påstår du på din hemsida. Men någonstans går väl gränsen, där du tackar nej eller avråder?

-Allt inom elcyklar kan repareras, men i värsta fall får man byta hela elsystemet om det är gammalt eller låst. Då kostar det i stil med att köpa en ny elcykel, men det går.

Man brukar ju tala om att batterier från dyra mittmotorsystem har bättre celler som håller länge. Vad är din erfarenhet?

-Det är sällan man hör folk som fått ut mer än 5000 mil med mittmotorsystem, men 10 000 mil är teoretiskt möjligt.

Företaget ägnar sig även åt felsökning av elfordon. Här är det Rasmus som försöker ta reda på hur elektroniken är kopplad i en elmoped.

Dyra är svåra

Av det Patrik känner till pekar på att bättre batterier till mittmotorsystemet efter cirka 1000 laddcykler fortfarande kan laddas till 75-80 procent av sin ursprungliga kapacitet. Men efter så många laddningar går degraderingen snabbare.

Sådana dyrare batterier är också svåra att renovera, enligt Patriks erfarenheter. På Shimanos batterier låser sig BMS (batteristyrningen), temperatursensor går sönder vid demontering, och de har kretsar som inte går att återanvända.

Äldre Bosch (Powerpack 300) är mycket svåra att renovera.  Men nyare Bosch 400 Wh och 500 Wh är faktiskt inga problem att renovera om de inte är vattenskadade, uppger han. Yamaha låser sig vid renovering så dessa tar Batteridoktorn inte emot.

 Planerat åldrande på en del batterier, har ju du kunnat konstatera på en del batterier. De går alltså att återstarta genom att nollställa genom att göra BMS-strömlöst. Förekommer det fortfarande? 

-Ja, planerat åldrande finns fortfarande. Vi har precis fått in flera av Biltemas batterier daterade januari 2018. Vi har fixat över 500 sådana batterier och 90-95 procent har varit från Biltemas elcyklar, uppger han.

Inte bara Biltema

Förutom Biltema, vars problem med vissa batterier är vitt kända, så nämner Patrik tre andra cykelmärken i de lägre prisklasserna där han stött på samma problem med planerat åldrande, alltså att batterierna stängs av efter ett visst antal laddningar.

Finns det någon vettig förklaring till detta med planerat åldrande, förutom att man vill sälja fler batterier? Säkerhet?

– Det kommer fler och fler smarta funktioner i batterier. Har batterier en funktion som låser det direkt efter reklamationsperioden är passerad kommer 100 av 100 företag välja detta tillval, sådan är kapitalismen. Problemet är att de inte är ärliga och meddelar kunderna att detta kommer hända. 

Du har lagt ut mycket på Youtube, varför? 

– Tror att det är viktigt att vara lite transparent, visa upp bra och dåliga batterier och så får man folks förtroende och uppmärksamhet. Får kommentarer nästan dagligen om mina “fantastiska” Youtube-videor, trots att de är enormt amatörmässiga så innehåller de en del unik information som ingen annan delat med sig av.

 Dina Youtube-vidoer går du rätt hårt ut mot en del leverantörer?

-Tyvärr är merparten av elcyklarna tillverkade i Kina av tveksam kvalité. Om inte skulle vi ha det ganska lugnt. Jag hoppas de tycker det är så pinsamt att vi visar upp deras svaga sidor, så kanske de förbättrar sig. 

Hotbrev

Har du fått påstötningar från leverantörer som känner sig utpekade?

-Vi har fått hotbrev från två större nätbutiker. Det är dock deras stil. Bägge är helt absurda som har som enda agenda att bara ta hem det absolut sämsta Kina har att erbjuda och skita i konsekvenserna. Man förväntar ju sig att företag som dessa försvinner. 

Han nämner en större nätbutik, som har elcyklar i sortimentet, som lyckats få massor med kunder (över 14.000) att skriva positiva omdömen på Trustpilot. Företaget har ett hyfsat betyg och till och med fler omdömen än svenska Ikea. Knepet, enligt Patrik, är att kunderna får rabatter om de direkt efter leverans skriver ett omdöme.

Du plockar isär batterier i massor. Är du aldrig rädd? Att bli skadad, att batterier tar eld? Att du gör fel så du pajar bms, kablar, kretsar, osv? 

– Vattenskadade batterier och svullna lipo-celler, då säger vi ibland nej. Men batterier med cylindriska celler är nästan helt omöjligt att göra någon skada på. Visst kan man göra en kortslutning men det är inget som skadar cellerna. I de flesta fall byter vi ändå allt på insidan inklusive BMS. 

 Du jobbar tydligen långt mer än heltid i din firma. Är det svårt att hitta personer att anställa för batterirenovering, så du kan få lite avlastning?

– Eftersom det inte finns någon utbildning för batterireparetörer är det jättesvårt att veta vilka som kan bli bra på det. Så vi letar helst efter folk bland våra kunder och följare. Det var så jag hittade mina två första anställa. 

Vad cyklar du själv för elcykel? 

-Jag föredrar elscooter, främst Sunstorm E4, då 250W inte räcker för mig.  

Det kan tilläggas att Batteridoktorn säljer Sunstorm, som är en serie elscootrar som faller inom klassningen L1e vilket är lätta tvåhjuliga motordrivna fordon. Inom L1e finns en klass med med max 1000 watt och 25 km/tim, och en klass med max 4000 watt och 45 km/tim.

Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2021-07-20

Relaterade artiklar