Elcykeln logo Meny

1000-wattare säljs som ”elcyklar”

De kallas för elcyklar, men med motoreffekter på upp till 1000 watt är det långt över de 250 watt som tillåts för vanliga elcyklar. Trots att de inte lagligt får klassificeras som elcyklar är det så de säljs av flera svenska butiker. 

En elcykel som uppfyller EU:s maskindirektiv får ha högst 250 watt motoreffekt vid kontinuerlig drift. Det är ett av kraven för den ska få CE-märkning som visar att den uppfyller den europeiska standarden för elcyklar (EN 15194: 2017).

Avviker det tvåhjuliga elfordonet från den standarden, så är det inte en elcykel, utan klassificeras som någon annan fordonstyp. Eller i värsta fall är fordonet så annorlunda att det inte passar i någon klass, vilket bland annat kan påverka giltigheten i försäkring, som kanske inte gäller vid olycka. 

Men uppenbarligen finns det efterfrågan på fordon som liknar elcyklar, men med högre motoreffekt än 250 watt. Det är bara att söka typ ”elcykel 1000 watt” eller vad man nu önskar för storlek på effekten. 

I sökresultatet hittar vi både det ena och andra. Första träffen är Bafangs elcykelkit Bdshd på 1000 watt, som säljs av en svensk webbutik. Det är visserligen inte en elcykel, men riktar sig sannolikt mot hemmabyggare som vill elkonvertera cyklar.

Några steg längre ned i resultatet hittar vi ”Marknadens elakaste elcykel 1000 watt”, en Ghostride som säljs av Elscootersweden. Av beskrivningen framgår att hastigheten är begränsad till 25 km/tim, men med en notering om max hastighet 45 km/tim. Tydligen går den att modifiera, så den går långt fortare än en normal elcykel med begränsning på 25 km/tim.

Elscootersweden visar sig ha ett flertal modeller med 750 eller 1000 watts motor, som alla kallas ”Elcykel” i rubriken. Längre ned i beskrivningarna av cyklarna finns formuleringen ”Framförs som moped klass 2”, dock utan ytterligare förklaringar vad det innebär. 

De kallas elcykel, och har motoreffekt på 750 eller 1000 watt. Skärmdump från Elscooterswedens hemsida.

På den stora handelssajten amazon.se är det inte svårt att hitta fordon som kallas för elcyklar, men med 1000 watts motoreffekt. Vi tittar på Shengmilo MX02S 48V 1000W elcykel elektrisk mountainbike, som uppges ha en maxhastighet av 40 km/tim. På amazon hittar vi ytterligare cirka 10 elcyklar med mellan 5000 och 1000 Watt, de flesta i det högre spannet.

Sajten amazon.se är ju riktad till svenska kunder, så här borde informationen vara anpassad till den svenska marknaden, men så verkar inte vara fallet med elcyklarna med motorer över 250 watt. Vi hittar inte heller någon information, om att detta sannolikt är mopeder klass 1.

Även på svenska cdon.se hittar vi tre fordon som kallas elcyklar, men med 500 eller 750 watts motorer. På sajten inleds presentationen av dessa ” Sugen på en ny elcykel i sommar?”.

Vi hittar ytterligare ett par sajter med svensk inriktning som säljer vad som beskrivs som elcyklar, men med motorer långt över 250 watt.

Elscootersweden

Vi kontaktar Marcus Björndahl som är vd för Elscootersweden. Vi får svar via mail. Han tycks haft ambitionen att få fordonen i klass 2 moped, men det har inte varit möjligt.

– Det är såklart moped klass 2 men det är omöjligt att typgodkänna som moped klass 2. Det finns ingen process eller sätt att göra det på.

-EU godkände 2016 max 1000 watt motor på elcykel, det vill säga moped klass 2, men det är i princip omöjligt och kostar 200 000 kr att typgodkänna sådant fordon.

Här efterlyser han en regeländring, så att en elcykel med höga effekter, upp till 1000 watt, kan bli typgodkänd som klass 2 moped.

-Jag efterlyser förenkling av typgodkännande för moped klass 2 på cykelbana. Jag vill skapa en diskussion kring detta och även nya klasser för just elfordon, för det finns inte idag.

-Vi behöver starka elmotorer för att transportera en fullvuxen människa, som kanske har en barnkärra bakom, eller transportera varor.  250 watt är en väldigt svag motor vilket dom flesta i branschen är överens om.

Så de här fordonen ni säljer är inte typgodkända som klass 2 moped, och de uppfyller inte regler för elcyklar med 250 watt motor? De verkar inte plats i någon klass. Gör inte detta användaren riskerar att bryta mot en del trafikregler?

-Våra fordon är godkända och CE märkta. Finns inget som vi bryter mot, uppger Marcus Björndahl.

Vi ställer en följdfråga via mail. I svaret beskriver han att dessa fordon befinner sig i en gråzon. Senare kommer mail där han förklarar att han säljer elcyklar som klassas som moped. 

-Lika mycket cykel som moped beroende på hur man ser på saken, skriver han i mailet.

Vi ber honom också om dokument som visar CE-märkningen, vilket kan underlätta för förstå fordonstypen. Elcyklar ska exempelvis uppfyller den europeiska standarden EN 15194:2017. Men någon sådan dokumentation har inte dykt upp.

Amazon

Från Amazon får vi mailsvar från presskontakten Nick Caplin vid europeiska Amazon. Av svaret att döma är ”elcyklarna” med höga effekter upplagda på Amazon av externa leverantörer.

I svaret uppger han att Amazon har pratat med några av de säljare och tillverkare som har omklassificerat dessa produkter.

På amazon.se hittade vi bland annat Shengmilo MX02S 48V 1000W elcykel elektrisk mountainbike, som uppges ha en maxhastighet av 40 km/tim.

– Andra produkter som vi har identifierat som är felklassificerade har tagits bort. Vi kommer att fortsätta övervaka och ta bort felklassificerade produkter som dessa.

Men Amazon tycks inte lyckats städa bort allt. Trots att det gått cirka två veckor från vårt första mail, hittar vi vid en förnyad sökning fortfarande en rad elcyklar, nästa alla av typen mountainbike, med motorer på 1000 Watt.

Nick Caplin uppger att tredjepartsförsäljare är oberoende företag och måste följa alla tillämpliga lagar, förordningar och Amazons policyer för de varor som säljs där. 

-Vi har proaktiva åtgärder för att förhindra att förbjudna produkter listas och vi övervakar kontinuerligt vår butik. De som bryter mot våra policyer kan utsättas för åtgärder, inklusive eventuellt borttagande av sitt konto.

 Cdon

Från den svenska webbutiken Cdon har vi inte fått svar trots att flera veckor gått sedan vi mailade frågor.

Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2021-09-15