Vass premiumcykel

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

En cykel med Crescents nya mittmotor, som visar sig vara r­iktigt pigg. Elda/Elgar blir en utmärkt pendlarcykel.

2017 är det dags för Crescent att lansera cyklar med eget mittmotorsystem kallat E-Going. Vi har all anledning att misstänka att bakom detta varumärke döljer sig den stora kinesiska motortillverkaren Bafang. Men det ska inte tas som kritik, för E-Goings mittmotor visar sig vara en riktigt trevlig bekantskap. Utan tvekan kan motorns egenskaper mätas mot dyrare mittmotorsystem. Den är rapp och följsam, och har riktigt bra ork i backar. Dessutom till ett lite lägre pris än de stora konkurrenterna. Här har tillverkaren Cycleurope verkligen fått till ett vinnande koncept, till en ganska blygsam prislapp.

Själva cykeln är ju av hybridtyp med sportig framtoning. Vi tycker att den passar för snabb pendling i storstan eller längre cykelturer på landsväg. Lite lätt framåtlutad sittställning och lättramp-ad med motorn i viloläge, gör Elda eller Elgar även tänkbara för den som vill trampa för motionens skull.

    Byggkvalitet

Betyg: 5

Vi ser inte någon anledning att höja några varningstecken kring kvalitet. Cykeln har genomgående komponenter från kända tillverkare.

    Utrustning

Betyg: 4

Inom utrustning kanske vi hittar förklaringen till en lite lägre prislapp. Vi saknar några detaljer som känns elementära på en premiumcykel.

Vi noterar att den inte levereras med belysning.  Någon ringklocka fanns inte heller på testcykeln, som var av förserieexemplar. Utrustning i övrigt förefaller av bra kvalitet. Här finns hydrauliska skivbromsar av typen Shimano 365. God kontroll över bromsverkan och inga problem att hejda ekipaget. Bakväxeln är Shimano Deore tio växlar, som är ett bättre växelsystem. Det kräver dock viss försiktighet vid växling med stark 

mittmotor. Ramlås är förmonterat. Skön smal sadel som är lämpad för längre turer, utan risk för skavsår i skrevet. Kedjeskydd av enkel tallriksmodell, som är tillräcklig för tajta byxor, men fladdrar byxorna så lär det bli oljefläckar. Pedaler i aluminium. Framgaffeln har ordentlig dämpning, som kan regleras. Vi noterar att korg kan monteras. Cykeln finns i tre olika ramstorlekar.

    Cykelkänsla

Betyg: 5

Elda/Elgar är några kilo lättare än många andra elcyklar. Lägg till det en riktigt stadig ram, låg tyngdpunkt och framåtlutad körställning, så är förutsättningarna goda för kontroll över färden. Cykelkänslan lämnar inget övrigt att önska. Den sprätter iväg rätt bra redan med motorn avstängd, under förutsättning att du har sprätt i benen. Motorn i viloläge gör inget motstånd. Elmotorn smeker igång följsamt, och drar villigt i förhållande till hur hårt du trampar. Med full effekt känner man sig riktigt stark (upp till 25 km/h där motorn stängs av). Det är väl bara batteriets kapacitet som sätter en gräns, som gör att körsträckorna vilket blir lite kortare jämfört med de kända tillverkarnas mittmotorsystem. Men totalen är ändå en elcykel som väcker vill ha-känslan. En ovanligt prisvärd cykel med mittmotor. Och konkurrenterna lär nog bli lite nervösa.

    Motor

Betyg: 5

Märkligt nog så förefaller motorn ha lika bra prestanda och köregenskaper som dyrare mittmotorsystem. Dock är körsträcka med fullt batteri lite kortare än andra kända mittmotorer. Crescent uppger upp till 75 km körsträcka. Andra system klarar över 100 km.

Cykeln testades i en ganska backig miljö, och det kan noteras att motorn drar tydligt redan på läge 1 av 5. På högsta effektläget är den riktigt dragvillig och långa uppförsbackar forceras i 25 km/h utan större ansträngning. Motorn är momentstyrd, vilket innebär att ju hårdare man trampar desto mer effekt. Inga tveksamheter kring denna funktion. Motordisplayen visar hastighet, trip och total sträcka, maxfart, effektläge, och även återstående körsträcka på batteriet. Batteriet kan laddas på plats i cykeln. Vi noterar dock att på Elda-modellen sitter batteriet trångt, så det finns faktiskt risk att det glider ur greppet när man ska lossa det. E-Going beskrivs som egenutvecklat av Cycleurope. Med stor sannolikhet kommer systemet helt eller delvis från kinesiska Bafang. Det är inte svårt att hitta spår på internet som visar att Cycleurope samarbetar med Bafang. Själva motorreglaget på styret är till förvillelse likt Bafangs. För övrigt ett väl utformat reglage med tydliga och distinkta knappar.

    Utseende 

Hybrid cross är Crescents beskrivning av denna cykeltyp. Framåtlutad sittställning, smalt styre, ganska rena linjer, ger ju en sportig framtoning. Perfekt cykel om vill visa atletiska ambitioner, men så var det batteriet som ändå riskerar avslöja att cyklistens sportighet kanske mest är utanverk. Fast vi gillar utseendet, men ännu mer motorsystemets prestanda i relation till prislappen.

Totalt: 19/20

Fakta – Crescent Elda/Elgar

Klass: Premium

Webb:
www.crescent.se

Cirkapris: 21 000 kr

Vikt: 22,5 kilo

Motor: Mittmotor E-Going

Batterikapacitet: 396 Wh, 36 V/ 11Ah

Testcykeln från: Cycleurope

Ur Allt om Elcyklar nr1 2017