Slank unisexcykel med lågt insteg
Gustav Forsberg
31 jan 2021
En snygging. Viarelli Active har bra batteristorlek som bäddar för de lite längre turerna.
Jag har bara cyklat några minuter så ropar en ung tjej: Snygg! Jovisst, den är elegant med sitt rena formspråk och med det slanka batteriet infällt i ramen.
Jag får börja med att ta cykeln till verkstan efter en brutal transport från Helsingborg. Bägge växlarna ligger an och fästet för frambromsen har fått sig en kyss. Cykelreparatören får bända tillbaka fästet och justera in bromsarna. Lampan fram fungerar inte men börjar lysa när jag pillat med sladdarna och en låsningshylsa som ska sitta på ena stänkskärmsstaget hittas i kartongen och sätts fast.
Cykelns säljs på nätet men även hos ett antal återförsäljare vilket ger ett tryggare köp om man som vi har otur med transporten. Normalt är dock montering busenkel: skruva på tramporna och vrida styret på plats. Verktygen följer med.
Viarelli Lin Active är väl utrustad för pendling med skärmar, stadig pakethållare, lyse och godkänt Abus-lås som kan kompletteras med smidig kabel som sticks in låset. Med ovanligt stor batterikapacitet (468 kWh) borde man komma längre än de blygsamma 30–50 kilometer, som anges i specifikationen, om man snålar på elen.
⇒ Byggkvalitet
Betyg: 4
Cyklar med lågt insteg brukar vara lite mjuka i ramen. Denna är ovanligt mjuk. När jag provocerar med snabba svängar i hög hastighet flexar ramen betänkligt. Inget som stör vid vardagscyklande men kan bli ett problem om man tvingas till en snabb undanmanöver.
Dubbelbottnade fälgar och starka rostfria ekrar är utmärkt. Ekrarna behöver dock efterdras efter några mils cyklande. Fin finish i den matta lacken med diskreta svetsfogar. Styret riktigt stadigt och måttligt justerbart i höjdled. Skärmarna i plast känns stadiga och funktionella.
⇒ Utrustning
Betyg: 3
Komponenterna är enkla för att vara en cykel i den här prisklassen. Sju utanpåliggande växlar från Shimano från deras enklaste serie Acera. Vajerskivbromsar från Zstar med måttligt stora skivor och mindre känsliga än hydraliska bromsar. Vajrarna riskerar att frysa fast på vintern, speciellt som att dragningen gör att regn rinner rakt in i vajerhöljet.
Stadig pakethållare med fin plats för cykelväskor och sportig gelesadel som passar den lite mer framlutade körställningen. Kedjeskyddet är minimalt men fungerar om man inte har för vida byxben. Riktigt bra handtag med bra grepp och sitter benhårt fast.
⇒ Cykelkänsla
Betyg: 4
Med hårdpumpade däck är cykeln lätt att trampa även utan motorstöd. Med batteriet på ramen hamnar tyngdpunkten lågt och nära mitten vilket ger fin balans. Den är kvick och lästsvängd, passar bra i stadstrafik. Men mjukheten i ramen stör lite när man vill ta i ordentligt i en uppförsbacke.
⇒ Motor
Betyg: 3
Motor i baknav är en bra placering eftersom den mesta tyngden hamnar på bakhjulet och ger ett bra grepp. Men motorn är lite rå och lite sen att starta och stoppa. Fast LCD-display visar sedvanlig uppgifter så som hastighet, laddning, valt effektprogram av fem, trippmätare etcetera.
Det finns tre rejäla knappar. Men i manualen framgår inte hur man nollställer trippmätaren och när jag får instruktioner per mejl visar det sig vara krångligt. Mätningen för laddning åker jojo upp och ner beroende på belastning – inte bra. Plus för det generösa batteriet som räcker för lång pendling utan omladdning.
⇒ Utseende
Utseendemässigt tycker jag Lin Active är riktigt fin med sin rena formgivning. Gillar den matta gråa färgen med sparsmakad dekor.
Lin Active är en smidig cykel, fullt utrustad för pendling. Men jag önskar att lite mer omsorg hade lagts på displayens funktioner och bromsar.
Totalt: 14/20
Fakta – Viarelli Lin Active
Klass: Mellan
Webb: www.swebike.se
Cirkapris: 15 995
Vikt: 25 kilo
Motor: Borstlös i baknavet, 36 V
Batterikapacitet: 468 Wh
Testcykeln från: Swebike
Ur Allt om Elcyklar nr3 2016