En elcykel för både last och skjuts
Björn Åslund
31 jan 2021
13-03-2019/ Riese&Müller har ju valt inriktningen kvalitetscyklar gärna utrustade med innovativ teknik. En intressant modell är Multicharger, som är byggd för mycket last, utan att vara en tung lastcykel
Vissa cyklar fastnar på redaktionens nyhetsradar, då de sticker ut i mängden och innebär visst nytänkande. Multicharger är inte helt unik, men har inte många konkurrenter.
Det syns lång väg att Multicharger är byggd för ordentligt med last, med färgstarka pakethållare både i fronten och bak. Den bakre pakethållaren är så pass kraftig och stor att den ska fungera för skjutsning, då genom cykel kan byggas ut med fotstöd, sittplats och handtag (passenger kit).
Av tyskt ursprung är Riese&Müller så det är knappast en överraskning att mittmotorn kommer från Bosch, en Performance CX. Batteri på 500 Wh hör till standardutrustningen. Räcker inte det finns alternativet med dubbla batterier på totalt 1000 Wh. Långa dagar i sadeln är alltså i utsikt.
Prislappen ligger på cirka 50 800 kr, med standardbatteri och remdrift och navväxel. Versionen med utanpåliggande växlar är inte så efterfrågad i Sverige, sannolikt då de tar mycket stryk vintertid.
-Vi har valt att sälja versionen med remdrift, då de kunder som vill ha dyrare cyklar också frågar efter remdrift, berättar Fredric Svensson vid Elovelo i Stockholm.
I Sverige ytterligare en handfull återförsäljare:
- Bikemasters i Limhamn.
- Elcykelbutiken i Göteborg.
- Gårda Livscyklar på Hönö på Västkusten.
- Scushi Elcykel i Helsingborg.
-Men det är fler återförsäljare på gång i Sverige. Riese&Müller samarbetar med återförsäljare som delar och driver deras vision om eMobility och inte inte bara traditionella cykelhandlare, säger Fredric Svensson.
(Foto: Riese&Müller)