Giant satsar på batterier i ramen

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

5-02-2019 / Även Giant övergår till batterier integrerade i ramen till säsongen 2019. Man introducerar även en e-bike app, som gör att en mängd inställningar kan göras på motorsystemet.

Importen och distributionen av Giant i Sverige sköts av Jaguarverken, som har sin hemvist i Sundsvall.

Giant må vara världens största tillverkare av cyklar, men företagets elcyklar är inte marknadsledande i Sverige. Vilket delvis beror på att Giants elcyklar har mittmotor och har en lite större prislapp än vad de många svenska elcykelköpare är bereddda att betala för.

För den svenska marknaden tror Patrik Fors vid Jaguarverken främst på Giants elcyklar som passar för pendling. Det är då främst serien Explorer E+, cyklar av hybridtyp med skivbromar och mittmotorn Giant SyncDrive Sport, utvecklad i samarbete med Yamaha. De finns i prislägen från cirka 27.000 kr och uppåt. 

-Helintegrerade batterier är nummer ett inför 2019. 

En annan nyhet är att Giant försett ett antal elcyklar med en förenklad version av displayen, den kallas Ride Control One. Denna finns främst på Giants e-mtb, då terrängcyklister föredrar en enklare display.

Ride Control Evo heter Giants större motordisplay. Nytt för 2019 är en mobil-app som ger en mängd inställningar, som bland annat passar den som vill träna med elcykeln. Den har även navigation.

– Med appen kan man ställa motoreffekten för ett visst avstånd, så att effekten räcker ända till slutdestinationen, berättar Patrik Fors.

Inom mtb-segmentet kommer Giant med ett antal nya modeller 2019. Ett segment där Sverige ligger en del efter framför allt alp-länderna i mellan-europa

-Nu märker vi också att många börjar titta på el-mtb, säger Patrik Fors.

Giant Road-E+ 1 PRO är en racer med elassist upp till 25 km/h.

I Giants stora utbud av elcyklar hittar vi också några modeller av racertyp, med bockstyre, smala däck och med elassist upp till 25 km/tim. Under några år har Jaguarverken försökt intressera den svenska marknaden, men framgången har uteblivit.

-Många äldre landsvägscyklister har varit intresserade, men sedan inte köpt. Uppför går de ju bra, men begränsningen till 25 km/tim gör att det är svårt att hänga med i klungor som gör 30-35.

De elassisterade racermodellerna finns inte i det ordinarie svenska sortimentet, men kan tas hem på beställning.