En lastcykel för stan

Björn Åslund

Björn Åslund

31 jan 2021

Livelos lastcykel har genomgående bra komponenter och har
ett bra system för skydd av barnen i korgen. Men trivs bäst på asfalt
.

Mats Porles första lastcykel var klumpig i hans smak. Så han bestämde sig för att utveckla en lätt och snabb trehjulig lastcykel tillsammans med Fredrik Rudenstam. Livelo blev resultatet, och den har funnits i ett år.

Den skiljer sig tydligt från andra trehjulingar. Ingen stor låda, utan i stället en aluminiumram med lastkorgens yttre i kraftig textil. Utseendet antyder att den är lätt och smidig. Den rullar faktiskt hyfsat lätt med motorn avstängd, och med eldrift är det en pigg rackare.

Genomgående tycks Mats valt bra komponenter, inte minst bromsarna är är riktigt effektiva. En säkerhetsdetalj är störtbågarna, som skyddar huvudet på barn i korgen, om cykeln skulle välta.

Livelo är en lastcykel för stan, åtminstone bör den rulla på asfalt, för den är känslig för ojämnheter i vägbanan. Styrningen är väldigt direkt, vilket gör att små vridningar på märks tydligt i form av ändrad riktning.

Lastkorgens utformning gör den till ett utmärkt transportalternativ för barnfamiljen. Den har en liten sittbänk och rymmer två barn. Korgen kan dessutom stängas med blixtlås, som skyddar lasten i händelse av regn. 

Cykeln är så pass smal, att den ska kunna passera en 90-cm dörr. 

Med högsta effekt på motorn sticker den iväg bra i acceleration, och 25 km/h kräver ingen större trampkraft.

    Byggkvalitet

Livelon är byggd kring en kraftig ram i aluminium och lämnar inga frågetecken. Komponenter verkar vara av hög klass. Lastkorgen av kraftig konstfiber bör stå emot en hel del slitage.

    Utrustning

Nio utanpåliggande växlar bör räcka långt med elmotor.

Lastkorgen, som är byggd för 100 kilo, är genomtänkt och kan enkelt ställas om till barntransport. Man fäller ned en bänk och kan ta fram två säkerhetsbälten. Korgen ska vara vattentätt och lasten ligger skyddad för insyn, så man törs förvara saker här och lämna cykeln (åtminstone en stund). Ett regnkapell, att fästa i störtbågen, finns som tillbehör.

En liten fiffig detalj är tippskyddet – ett litet stöd under främre delen av korgen. Det fälls upp automatisk när man börjar cykla.

En bra detalj, faktiskt nödvändig då cykeln inte har stöd, är parkeringsbromsen.

Men vi saknar belysning och lås som standard. 

    Cykelkänsla

Livelon kan beskrivas som lite känslig i jämförelse med andra lastcyklar. Man känner tydligt ojämnheter i vägbanan. Styrningen är lite känsla av gokart, man svänger lite grann, och cykeln sticker snabbt iväg i ny färdriktning. Känns lite ovant, men är antagligen någon man vänjer sig vid. Stabil är omdömet från en ägare vi pratat med.

Med högsta effekt på motorn sticker den iväg bra i acceleration, och 25 km/h kräver ingen större trampkraft. Skulle batteriet tömmas är det ingen jätteutmaning att trampa vidare.

Lastcyklar ska ha bra bromsar, och Livelon känns verkligen trygg att bromsa med hydrauliska skivbromsar.

    Motor

Bakhjulsmonterad motor på 350 Watt som är effektbegränsad till 250 Watt. Motorkraften är styrd med en momentsensor som känner av pedaltrycket, som också reagerade bra. Ingen ryckighet, utan känslan är som att cykla, bara att det går så lätt. Fem effektlägen och gåhjälp.

Batteriet sitter lätt åtkomligt alldeles framför föraren.

Motorsystemets bakgrundsbelysta display är stor och tydlig, och visar hastighet och assistansnivå med större siffror. Rejäla manöverknappar för att ändra inställningar och effekt.

    Utseende 

Visst gillar vi att titta på Livelon. Konstruktörerna har fått till en form som har en fin balans. En trehjulig lastcykel med sportig framtoning, som kan fungera för såväl till vardags som till fest. Varför inte ta med en kompis till krogen – framme i korgen?

Fakta – Livelo

Cirkapris: 34000 kr

Vikt: 34 kilo

Batterikapacitet: 489 Wh

Webb: www.livelo.se

Ur Allt om Elcyklar nr2 2016