Bosch motorsystem kan skadas av väta och magnetfält

Björn Åslund

Björn Åslund

17 jun 2024

Brittiska The Guardian rapporterar att Bosch fjärde generations motorsystem ofta drabbas av skador. Motorerna tycks inte stå emot vatten tillräckligt, och även magnetfält har kunnat slå ut funktioner.

(Artikeln har uppdaterats)

Framför allt är det ägare av e-mtb med fjärde generationen Bosch mittmotorer som drabbats av skador. Vissa har behövt byta motor fyra – eller rent av fem – gånger under den tvååriga garantitiden, uppger The Guardian.

Problemet verkar främst påverka de som cyklar på mountainbike i alla väder, särskilt i Wales och Storbritanniens andra blötaste områden. Systemen verkar inte vara ordentligt tätade mot vatteninträngning.

Den här veckan berättade en av Storbritanniens ledande oberoende specialister på elcykelmotorer, eBike Motor Centre baserat i Fordingbridge, Hampshire, till Guardian att det skickades in cirka 250 motorer i månaden – av alla typer – från ägare som desperata efter att hitta en kostnadseffektiv lösning till problem inklusive trasiga lager, trasiga vridmomentsensorer och vattenskador på kretskort.

Elcyklisten Andy Fenwick, som bor i Wiltshire, kontaktade Guardian för att kolla att upp att många cyklar hade trasiga motorer. Andy Fenwick har en Cube e-mtb inköpt för £5 000 (ca 63 000 kr) vars fjärde generationens Bosch-elmotor slutade fungera utanför garantin. Den kunde räddas av en mjukvaruuppdatering och krävde inte någon ny motor, säger han. Men han har kollat vidare cykelforum och blev förvånad över antalet motorer som har behövt bytas ut. 

Han säger att problemet förvärras av det faktum att dessa enheter inte kan repareras – delar är inte tillgängliga från Bosch. Vissa ägare säger att de har blivit tillsagda av Bosch att inte köra dem i våta förhållanden.

– Elcyklar är bra för föraren och borde vara bra för miljön, men det verkar som om många av motorerna inte är lämpliga för ändamålet, säger han.

– Jag har sett flera rapporter om cyklister som fått mellan tre och fem ersättningsmotorer under två år. De verkar få felkoder efter mindre stötar eller när de är för nära en magnetisk källa.

– Cyklarna har slutat fungera efter att de lutat sin cykel mot en lyktstolpe eller cyklat över ett [magnetiskt] trafikljussensornät på vägen.

– Det stora problemet är vatten. De här motorenheterna verkar inte kunna motstå det brittiska vädret.

Fenwick har skrivit till Bosch för att be att dem förbättra designen och göra delar tillgängliga så att motorerna kan repareras, men säger att han inte har fått något svar.

Läs mer på The Guardian:

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/article/2024/jun/15/the-big-problem-is-water-uk-ebike-owners-plagued-by-failing-motors

Sommartidningen finns att läsa

Nu finns magasinet Allt om Elcyklar nr 2/2024 att läsa på Readly.

https://se.readly.com/products/magazine/allt-om-elcykla

Tema: Ge elcykeln ett långt liv

Många elcyklar börjar åldras. Ofta är det någon komponent i elsystemet som visar tydliga ålderstecken, medan resten av cykeln kan vara i gott skick. 

I detta stora tema-reportage tittar vi på olika aspekter som kan bidra till att din elcykel håller riktigt länge.

Slipp flygfärd över styret 

Idag har elcyklar i princip alltid skivbromsar på framhjulet. Även andra handbromsar kan riktigt effektivt stoppa framhjulet. Känns väl säkert. Men en okontrollerad hård inbromsning kan sluta med flygfärd över styret.

Det finns en del att tänka på för att kunna bromsa cykeln säkert. André Karlsson, som sitter i Cykelfrämjandets styrelse, har en del tips kring bromsar och bromsteknik.

Liggcyklar behöver elassist. Varför?

Liggcyklar är snabba fordon som lätt trampar ifrån vanliga cyklar. Men ändå är elassist vanligt. Varför? Du möter också Lasse 87, som skaffade en liggcykel för nästan 100.000 kr.

Som vanligt ett antal tester, bl a två longtail.

  • Canyon Pathlite, en prisvärd och allsidig hybrid.
  • Centurion Roadie E, med 20 tums däck, för kvicka turer i stan.
  • Crescent Elast, är en longtail med Shimano motorsystem.
  • Crescent Elska 20S, beskrivs som en cykel-SUV.
  • Ecoride Loader 421 – M-5 Di2, är en lång tvåhjulig lastcykel.
  • Fitnord Ava 500, är en hybrid med lockande lågt pris.
  • Navee Z1, en lätt nykomling med bakhjulsmotor.
  • Riese & Müller Culture, en sofistikerad med ovanlig ramform.
  • Specialized Turbo Porto, en dyr longtail med många kvaliteter.

Läs mer