Trender 2024: Crescent vill lösa vardagspusslet
Björn Åslund
13 maj 2024
De moderna elcyklarna är nu mogna produkter. Man kan se att utvecklingen av standardmodeller, som säljer mest, är ganska försiktigt. Men inom premium-sortimentet i högre prisklasser rullar utvecklingen på med innovationer. Så vad är på gång, hos den svenska marknadens största elcykelmärken. Vi börjar med Crescent. Intervju med Ecoride kommer senare i veckan.
Cycleurope, som tillverkar Crescent och Monark, har sina rötter långt tillbaka i traditionella cyklar. Men nu har elcyklarna tagit sån plats, att majoriteten av omsättningen är relaterade till dem, uppger Johanna Smedberg, som är företagets marknads- och affärsutvecklingschef.
Det blev ingen vanlig intervju med företrädare för Cycleurope. Johanna Smedberg bad oss skicka frågor, och det kom svar via mailen:
Om ni blickar framåt. Vad ser Cycleurope för teknisk utveckling, som kan komma på elcyklarna?
– I takt med att elcykeln blir ett huvudtransportmedel i vardagen för allt fler så kommer mycket av utvecklingen handla om att göra det tryggt, smidigt och enkelt att lösa vardagspusslet, men också i större utsträckning om hållbarhet och cirkularitet.
– Det kommer också handla mer och mer om komfort och att skapa en körkänsla som passar individen, men också enkelhet i användandet där autoshifting är ett exempel på teknik som kommer bli allt mer vanlig.
– Cykelns lastförmåga och smarta lösningar kring transport kommer vi se mycket mer av. Det behövs när cykeln ersätter bilen.
– Trygghet och säkerhet kommer fortsatt vara i fokus, särskilt när det gäller stöldskydd. Det kan handla om lösningar för att försvåra stöld men också fortsatt utveckling av spårning.
Elina är en storsäljare inom elcyklar. Men är det så att kunderna allt mer avstår enklare elcyklar med en mognare marknad, och går på mer påkostade elcyklar?
– Crescent Elina är fortfarande vår enskilt mest populära produkt även om vi ser ett ökat intresse även för våra nya modeller. Kunden som uppskattar enkelheten i att cykla vår Elina-modell tror vi kommer att finnas kvar under en lång tid framåt, parallellt med en växande grupp cyklister som värdesätter andra funktionella egenskaper och design.
I fjol släpptes nya elcyklar med Bosch och Shimanos drivsystem. Men på Shimano-modeller har ni andra batteri-leverantörer (Phylion). Varför inte Shimano? Hela systemet från samma leverantör minskar ju risk teknik-strul?
– Vi har jobbat med Shimano och Bosch i många år och vi lanserade ett helt nytt sortiment av elcyklar med dessa system i fjol. Några fler modeller är att vänta i vår. Vi väljer de batterier som bäst passar våra cyklar då vi är övertygade om att batteriets kapacitet, prestanda och livslängd är det som är viktigast för konsumenten.
Hon menar att Phylions batterier ihop med Shimano inte ska innebär några frågetecken. Förklaringen är att batterier som ska integreras mot Shimanos elsystem måste genomgå en testprocess för att följa Shimanos kravspecifikation.
– Efter Shimanos godkännande av batteriet gör vi ytterligare funktionstester med kompletta system på elcyklarna, tillägger Johanna Smedberg.
För några år sedan fanns den tvåhjuliga lastcykeln Crescent Max. Nu noterar vi att systermärket Monark har fått en tvåhjulig lastcykel. Varför försvann Max?
– Cycleuropes strategi har tagit en liten annan vändning där vi valt att flytta utveckling av lastcyklar med låda till Monark. I Crescents sortiment har vi istället lanserat så kallade city-cargocyklar som liknar en vanlig citycykel men med extra lastkapacitet. Vi har i år exempelvis rullat ut Crescents Elast som är en så kallad longtailcykel, som har en extra lång pakethållare bak där två barn och/eller väskor får plats.
Koppla Light och Koppla Connect kan ge cykel och batteri visst stöldskydd. Den tekniken har ju funnits ett par år, är det inte dags för vidare utveckling?
– Stöldskydd är något som vi kommer fortsätta jobba med på våra cyklar men om vi pratar om elektoniskt eller digitalt skydd så ser vi att detta primärt finns kopplat till våra premiumcyklar i framtiden. Här driver Bosch marknaden just nu och vi följer deras utveckling av det smarta systemet i våra elcyklar.
– Vi lägger inte krutet på egen innovation, vi ser att stora aktörer har bättre förutsättningar att driva utvecklingen. Så just nu skissar vi inte på nästa edition av Koppla.
Fotnot: I sommarens Allt om elcyklar publiceras vår test av longtailcykeln Crescent Elast (bilden ovan). Den publiceras digitalt på Readly kring 1 juni. I väntan på den tidningen kan du läsa äldre nummer av Allt om elcyklar.