ARN avvisar krav på Biltemas batterier

Björn Åslund

Björn Åslund

8 apr 2024

Mats Nilsson köpte en elcykel hos Biltema 2020. Efter två år dog batteriet. Men Biltema kunde inte ge någon lösning. 

Så han tog steget att anmäla Biltema till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Men ARN avslår Mats Nilssons krav på ett nytt batteri eller att få häva köpet.

Mats Nilsson har försökt få hjälp från Biltemas varuhus i Helsingborg. Men någon lösning kunde inte presenteras:

– Först lämnade jag batteriet till varuhusets serviceverkstad för felsökning. Efter en vecka ringde reparatörer och sade att det inte gick att laga, istället blev jag uppmanad att köpa en ny elcykel, säger Mats Nilsson

Något reservdelsbatteri kunde inte erbjudas.

Efter diverse efterforskningar gick han vidare med anmälan till ARN som är en myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag. Ett beslut från ARN är en rekommendation om hur tvisten ska lösas. 

I sin anmälan har Mats Nilsson lyft fram att Biltema uppger förväntad livstid på deras batterier är tre till fem år. Han hävdar att batteriet haft ett ursprungligt fel i batteriet som visar sig i dess korta livslängd. Han vill i första hand ha ett nytt batteri och i andra hand häva köpet. I båda fallen kan han acceptera ett skäligt åldersavdrag eftersom han använt cykeln i två år, uppger ARN.

Inget ursprungligt fel

Men Biltema svarar till ARN, och säger nej till Mats Nilsson krav.

Vi citerar delar av Biltemas svar till ARN:

”Det föreligger inget ursprungligt fel på batteriet till elcykeln. Batteriet har en förväntad livslängd om 3–5 år. Att ett elcykelbatteri slutar fungera i förtid kan dock orsakas av sådant som bristande underhållsladdning, att batteriet djupdränerats eller att batteriet har tappats i marken/golvet.

Ett ursprungligt fel på ett elcykelbatteri visar sig typiskt sätt kort tid efter att elcykeln börjat användas och i de fall batteriet har fungerat under ett års tid är den minst troliga orsaken till att det slutar fungera att det är fråga om ett ursprungligt fel. ”

Ärendet avslutas genom att ARN beslutar till Biltemas fördel.

ARN motiverar detta med att konsumentköpslagen, som säger att det är köparen, i det här fallet Mats Nilsson, som ska bevisa att felet fanns vid avlämnandet.

– Omständigheten att ett batteri med en förväntad livslängd om 3–5 år slutar fungera tidigare än den förväntade livslängden är i sig inte tillräckligt för att det ska anses bevisat att det finns ett ursprungligt fel på batteriet. Enligt nämndens bedömning har Mats Nilsson inte på föreliggande utredning bevisat att felet med batteriet fanns redan vid avlämnandet. Hans krav ska därför avslås, skriver ARN i sitt beslut.

Märkligt beslut

Mats Nilsson är besviken på ARN:

– Märkligt beslut av ARN, med tanke på att Biltema inte klarat hålla reservdelar för en cykel i två år. Inom bilindustrin var det förr skyldighet att hålla reservdelar tio år efter köpet.

Ett dilemma för Mats Nilsson har varit svårigheten att bevisa att det fanns ett ursprungligt fel på batteriet, för att kunna hävda rätten att reklamera. 

– Men alla indikationer tyder på BMS (battery management system), stänger av efter ett antal laddningar. Jag har haft kontakt med Batteridoktorn som sett samma problem i många batterier, säger han och tillägger att ARN troligen inte haft tillräckliga tekniska kunskaper för att förstå detta.

Batteriet kunde fixas

Mats Nilsson lät Batteridoktorn försöka åtgärda felet. Det räckte med byte av BMS.

– Batteridoktorn uppgav att cellerna mår bra. Det kunde jag också se när jag själv mätte spänningen. Det här tyder på att det var planerat åldrande, för jag har inte tappat det eller laddat fel, säger Mats Nilsson.

Allt om Elcyklar på Readly: Stort tema om stöldskydd

Artikeln ovan finns också i magasinet Allt om Elcyklar nr 1/2024 som finns att läsa på Readly (innehåller 1000-tals digitala tidningar).

Cykelstölder drabbar oss elcyklister särskilt hårt. I tidningens stora tema (12 sidor) fördjupar vi oss i cykelstölder och tipsar om hur du kan skydda din elcykel bättre. 

https://se.readly.com/products/magazine/allt-om-elcyklar

Aktuellt

Crescent och Ecoride är stora svenska märken inom elcyklar. Båda tror att allt fler lastcyklar komimer rulla ut under 2024. Crescent satsar på en longtail (med förlängd pakethållare) för att klara vardagstransporterna, medan Ecoride tror mer på en tvåhjuling med låda fram.

Naturvårdsverket har inte ändrat sig kring allemansrättens restriktioner kring elcyklar. Men rättsläget är oklart, då frågan ännu inte prövats i domstol.

Tester

Som vanligt har vi testat ett gäng elcyklar. Bland annat nykomlingen Yamaha Booster Easy, som verkligen inte ser ut som en vanlig elcykel.

Testade elcyklar: Cake Åik (lastcykel), Crescent Elvira (damcykel med mittmotor), Gazelle Avignon (lågt insteg med mittmotor), Crescent Elder 20S (hybrid med mittmotor), Riese&Müller Multitinker (longtail lastcykel), Vaya Classic (budgetcykel med navmotor) och Yamaha Booster Easy.