Stålhästen med Steps: Snabb och lätt pendlarhoj

Björn Åslund

Björn Åslund

4 maj 2023

TEST/ Stålhästens E-Hybrid Steps är en rapp och stabil elcykel, med en mittmotor som räcker för de flesta, om man inte har stora kraftbehov. Cykeln är lättdriven och passar för cykelpendlare som inte tackar nej till lite mer motion med motorn avstängd.

Stålhästen är ett svenskt cykelmärke som under 2022 utökat sortimentet med flera elcyklar med Shimanos minsta mittmotor Steps 5000. Stålhästen har butiker i våra största städer och säljer cyklarna via webben.

E-Hybrid Steps är en lite sportig elcykel av hybridtyp med lätt framåtlutad sittställning. Vi tycker den främst passar för pendlare över längre sträckor över väl asfalterade cykelbanor. 

Visserligen har den korg i fronten, men räkna inte med tunga laster, för den är kopplad med framhjul och styre. Vill man komplettera med pakethållare är ramen förberedd för en sådan.

Då den väger in på 21 kilo är den lite lättare än många andra elcyklar. Dessutom har drivlinan litet rull- och trampmotstånd. Vilket också märks. Sätter man motorn i vila är den riktigt trevlig att trampa, och passar därmed cyklister som vill ha extra motion. 

Testmodellen har ram med lågt insteg, vilket vi bedömer fungerar för personer upp till 180 cm. Är man mer storväxt finns E-Hybrid Steps med klassisk herram med överliggande ramrör.

Drivsystem: 

Helt klart har Stålhästen fått till en energisnål och lättdriven elcykel, bland annat genom valet av Shimano Steps 5000 mittmotor. 

När vi startar färden lovar displayen 150 km körsträcka på körläge Eco, med batteriet på 418 Wh. 25 km senare i rätt mycket stadscykling, en hel del på grus, start och stopp och hård vind, så visar displayen 148 km förväntad körsträcka. Allt pekar på att 150 km bör klaras med marginal.

Krafttillskottet på Eco är ganska måttligt, men underlättar ändå cyklandet tydligt. Men cykeln i sig är lättdriven så vid några tillfällen upptäcker jag att hastighetsmätaren visar 27 km/tim och motorn är avstängd, utan att trampandet känns speciellt tungt.

Vid starten visar displayen 150 km på Eco, men färden går tydligen lätt för nu ska batteriet räcka 190 km.

Shimano Steps 5000 arbetar oerhört diskret. Den märks knappt när den arbetar, känslan när den hjälper till är väldigt naturlig, förutom att det går betydligt lättare än på en vanlig cykel. 

Och vill man ha mer kraft än Eco, så finns ju Normal och High att ta till som gör den betydligt rivigare och mer sugen på att ta backar i god fart. Inte värsta kraftpaketet, men fullt tillräckligt för de flesta cyklister. Dock är man tung cyklist och tänker dra mycket i backar, så kanske inte denna motor riktigt räcker.

Både display och batteri är lätta att lossa och sätta tillbaka. Displayen kan skruvas fast om så önskas.

Betyg: 5

Byggkvalitet: 

Svårt att bedöma hur långsiktigt hållbar en cykel i denna prisklass är, men vi märkte inget oroväckande. Vi noterade dock en elkabel till frontlampan som såg lite utsatt ut. Korgen ser lite vek ut, så den bör behandlas väl.

Betyg: 3

  • Utrustning: 
  • SRAM åtta utanpåliggande växlar
  • Hydrauliska skivbromsar
  • Belysning fram och bak
  • Godkänt ramlås
  • Korg fram, men ingen pakethållare
  • Ingen dämpning
  • Enkelt kedjeskydd (kedjering)

Betyg: 3

Cykelkänsla:

Direkt noterar man den framåtlutande sittställningen, vilket inte passar alla. Undertecknad gör dock tummen upp, då det minskar vindmotstånd och ger en sittställning som bidrar till att benkraften kan bidra mer (om man vill).

Vi märker snart att denna Stålhästen är en väldigt tajt och lätt konstruktion. Även på lägsta Eco så är motståndet litet, och man når 25 km/tim utan större ansträngning. Blir det motigt i en backe behöver man inte öka effekten, utan kan lika bra ståtrampa. 

Korgen är förenad med framhjulet och styret.. Lastar man tungt blir det lite instabilt.

Däcken är hårt pumpade på testcykeln, så frånvaron av dämpning är tydlig. Ojämnheterna i underlaget känns verkligen. Detta kan förstås kompenseras med lägre däcktryck. Men den passar ändå bäst på fin asfalt.

Bromsarna gör verkligen sitt jobb. De nyper gott, när vi behöver stanna kvickt.

Sadeln är tydligt styv. Sadelhöjden kan justeras enkelt, då den har en snabbkoppling. 

Med allt detta är vår slutsats att Stålhästen E-Hybrid Steps främst passar cyklister som vill trampa över längre sträckor, på väl skötta cykelbanor.  Tunga backar och motvind är inget hinder, som motorn trots låg vridmoment (40 Nm), ändå ger ett ordentligt krafttillskott på High.

Betyg: 4

 Prisvärde:

Prislappen är aningen hög tycker vi. Det går att få elcyklar till samma pris, med samma motorsystem, men med större batteri och pakethållare.

Betyg: 2

Utseende/design:

Den smäckra konstruktionen gör att cykeln utstrålar lätthet. Och det stämmer ju med verkligheten. Men batteriets klumpiga profil bryter de fina linjerna. 

Plus

  • Pigg mittmotor
  • Långa körsträckor
  • Lätt och tajt konstruktion
  • Bra bromsar

Minus

  • Tar inte så mycket last (men pakethållare kan monteras)

Totalbetyg: 17/25

  • Test: Stålhästen E-Hybrid Steps
  • Mellanklass: 20 000 – 30 000
  • Pris cirka 26 000 kr
  • Vikt: 21 kilo
  • Motor: Shimano Steps 5000 mittmotor
  • Batterikapacitet: 418 Wh
  • Testcykeln från: Stålhästen, Stockholm
  • Testcyklist: Björn Åslund