Specializeds uppdatering ska ge batteriet längre liv
Björn Åslund
16 feb 2023
Specialized lägger in en funktion som kan begränsa batteriladdningen till 80 procent. Avsikten är att ge batteriet ett längre liv.
Specialized har släppt en uppdatering av mjukvaran Turbo System, som innebär att appen Mission Control får funktionen ”Charge Limit”. Vad vi känner till är Specialized först ut med en sådan funktion, vi har inte sett den på andra elcykelsystem. (hör gärna av er om det finns i andra system)
Det är väl känt att lijon-batterier på elcyklar mår bäst att inte laddas fullt eller tömmas helt. Specialized anger att denna ny funktion innebär att batteriet kan hållas inom 20-80 procents laddning, vilket är mest skonsamt för batteriet och ska bidra till ett långt liv med fler laddningar. Några uppgifter om hur mycket längre, lämnas dock inte av Specialized.
Att hålla batteriet inom 20-80 procents laddning ska räcka för de allra flesta cyklister, då majoriteten av elcyklister inte använder mer än hälften av batteriets kapacitet vid daglig pendling.
Specialized uppger att cykelns display måste uppdateras för att få den nya funktion, vilket kan göras genom att koppla upp cykeln mot appen Mission Control.
Charge Limit kan dock inte implementeras på alla Specialized elcyklar. Dessa är undantagen:
- Levo/Kenevo Gen1 bikes with Trail Display batteries
- Vado/Como Gen1 bikes equipped with BLOKS or Turbo Connect wired displays (TCD-w)
- Turbo S/ X/ FLR (rear hub motors)
Alla andra elcyklar uppges var kompatibla.