Trek på nya spår inom e-mtb
Björn Åslund
12 jul 2022
Trek presenterar idag Fuel EXe, en e-mtb som beskrivs som en ny kategori för mountainbikevärlden. Istället för mer motoreffekt och större batterier har Fuel EXe ett drivsystem som är så kompakt, lätt och tyst att det knappast märks.
Utan ansträngning anpassar den sig efter stigen med en naturligare assistans än någonsin förr, berättar Trek i sitt pressmaterial.
Fuel EXe ska vara drömcykeln för såväl den cyklist som redan kör en e-mtb och önskar en tystare upplevelse, som för den ”vanliga” mtb-
– cyklisten som inte hitta en passande e-mtb.
Cykeln är har utvecklats i samarbete med den tyska robottillverkaren TQ som ligger bakom det motorsystemet HPR50. HPR50 (Harmonic Pin Ring) är en motor med harmonisk stiftringtransmission som i avsaknad av remmar och kugghjul, är mindre, lättare, tystare och hållbarare än
traditionella elcykelmotorer. HPR50 ska upplevas naturligare och knappt hörbar jämfört med andra elcykelmotorer.
Hela systemet väger bara 3,9 kilo och det betyder en lättare cykel som känns mer som den analoga motsvarigheten.
Fuel EXe har ett batteri på 360 Wh som uppges räcka för två till fem timmars cykling. Batteriet är dolt i diagonalröret och kan enkelt tas bort inför resor. Som tillbehör finns ett Range Extender batteri på 160 Wh för den som önskar förlänga räckvidden med 40 procent. Det monteras enkelt i flaskhållaren.
Diskret infälld i överröret sitter en tvåtums OLED skärm som ger cyklisten all information som behövs. Cyklisten behöver också bara använda en enda knapp för att starta och stänga av systemet eller bläddra bland displayerna. Skärmen är kopplad till en liten och diskret styrmonterad fjärrkontroll med två knappar som cyklisten använder för att växla mellan assistansnivåerna eller välja Walk Assist funktionen när cykeln leds.
Cyklisten får stora anpassningsmöjligheter genom den nya appen Trek Central. I appen kan cyklisten anpassa motoreffekten, logga aktiviteter och cykelrundor, ställa in och övervaka trycket i däck och dämpare samt beräkna räckvidden i realtid.
Fuel EXe rullar på 29 tums hjul med 140 mm slaglängd bak och 150 mm fram. Geometrin är noggrant avpassad för stabilitet i branta utförslöpor i hög hastighet och en åkställning för effektiv klättring.
Cykeln finns i många konfigurationer, den enklaste Fuel EXe 9.5 har fått prislappen 72 999 kr, och sedan går det iväg till toppmodellen FUEL EXe 9.9 XX1 AXS som går lös på 168 999 kr.
Vikten för 9.5:an anges till 19,93 kilo och den lättaste 9.9 XTR landar på 17,47 kilo.