En snygging för lugnare turer

Björn Åslund

Björn Åslund

11 apr 2022

TEST/ Här är elcykeln för dig som vill glida fram med lite stil i stan. Prislappen är lite lägre än andra elcyklar från Ecoride, men så är den lite enklare. Mest utmärkande är att den har fast utväxling.

Ecoride Ambassador är numera en serie elcyklar med olika modeller och motoralternativ. Bakom det knepiga produktnamnet AXS-H-SS-26 döljer sig en lite udda elcykel, den har nämligen fast utväxling. Fördel blir enklare konstruktion med mindre risk för krångel, vilket håller nere prisbilden. Detta är också Ecorides billigaste elcykel. Nackdel att den är lite trögstartad trots eldrift och är man van vid växlar så saknar man dem.

AXS-H-SS-26 passar för cyklister som inte alltid vill stressa fram och jaga sekunder och minuter. Ramens runda former, upprätt sittställning och de breda snygga däcken signalerar också en lite mer avslappnad attityd och förhoppningsvis en vänlig cyklist i sadeln. Vi tycker den hör hemma i mer urbana miljöer, även om den naturligtvis duger bra för turer ut i det gröna utanför staden, även på sämre vägar. Ballongdäcken är så pass kraftiga att de gånger en del stök i underlaget.

I fronten sitter en AVS-lastplattform som som gör att olika väskor och korgar snabbt kan klickas fast. Trälådan som syns på stora bilden, är dock inget standard-tillbehör.

Motor:

Ecorides navmotor i framhjulet är den samma som övriga Ambassador. 

Vi startar färden på effektläge Low. Navmotorn regleras av en rotationssensor vid pedalerna, vilket innebär en liten fördröjning när man börjar trampa. I kombination med den fasta utväxlingen gör detta den rätt  tungtrampad den första sekunden innan motorn griper in. Det går också lite trögt i de lägre fartregistren. Men ju högre hastighet, desto piggare känns motor och cykel. Snart är man uppe i 26-27 km/ tim och i de högre hastigheterna drar motorn lika villigt som andra 250-wattare. Så håller man bara uppe tempot, så hänger den med andra elcyklar. Men hamnar man i riktigt stygga uppförslut, där man normalt brukar växla ned, så sackar den en del och man får trycka på ordentligt på tramporna.

Frånvaron av växlar gör att man mer byter mellan de olika effektlägena Low, Normal, High och Power för att reglera hastighet och motoreffekt.

Ecoride lovar upp till 85 km i räckvidd med batteriet på 576 Wh. Men det är under riktigt bra förhållanden vilket innebär effektläge Low. Frånvaron av växlar gör att vi tror många användare i praktiken väljer de högre effektlägena, för att få en piggare cykel. Så i praktiken är nog 85 km lite i överkant.

Batteriet verkar vara av god kvalitet. Vi kan inte notera något spänningsfall, när vi pressar motorn hårt i backe. 

Motorn har gåassistans som aktiveras med en ordentlig spak på motordisplayen på styret. Displayen har ordentliga knappar. Den har färgskärm och är lättläst och tydlig, så att man ser hastighet, effektnivå mm.

Betyg: 3

Byggkvalitet:

Cykeln känns rejält byggd, och vår erfarenhet av Ecoride är att de har en god kvalitetsnivå.

Betyg: 4 

Utrustning: 

Ramlås

AVS-lastplattform på framgaffeln.

Skivbromsar

Belysning som tänds centralt

Betyg: 3

Endast en växel, gör cykeln lite trög i starten. Den har inte fotbroms,istället är det skivbroms med goda bromsverkan.

Cykelkänsla:

Ecoride Ambassador AXS-H-SS-26 har klart stuk av glidarhoj, men upplevelsen är roligare i de högre fartregistren, än när man glider sakta. Den är lite seg i de lägsta hastigheterna, och aningen vingligt i starten innan motorn tar vid och hjälper till. Inte så att det är farligt om man är van cyklist, men lite annorlunda jämfört med med en växlad cykel där man kan starta på låg växel. Det breda styret underlättar dock att hålla hojen på stabil kurs i låg fart.

Jag hade förväntat mig fotbroms på denna cykel, men Ecoride vågade utmana den kundgrupp som gärna väljer fotbroms. Ett bra beslut. Att få stopp på AXS-H-SS-26 går alldeles utmärkt. Skivbromsarna gör att man kan bromsa blixtsnabbt och effektivt.

Hjulstorleken på 26 tum lite mindre än normalt. Dessutom en öppen ram vilket gör det väldigt smidigt att komma på och av cykeln. Däcken Schwalbe Fat frank är rejält feta och fångar en del skak av vägens alla ojämnheter.

Betyg: 3

Prisvärde:

Lite billigare än andra Ecoride med navmotor, men också lite enklare och med mindre utrustning. 

Betyg: 3

Utseende/design:

Fina mjuka linjer, som signalerar vänlighet i trafiken. Men hur kan man döpa en sån snygging till Ambassador AXS-H-SS-26? En vacker cykel ska lyftas fram med ett tjusigt namn.

Plus

  • AVS-fäste för korg, låda eller väska framtill
  • Riktig bra bromsar
  • Snygg

Minus

  • Seg i starten
  • Ingen pakethållare

Totalbetyg: 16/25

Test Ecoride Ambassador AXS-H-SS-26

Klass: Mellanklass 10 000 – 20 000

Pris cirka 15 495 kr

Vikt: 24 kilo

Motor: Ecoride Drive System

Batterikapacitet: 576 Wh

Testcykeln från: Ecoride butik Stockholm

Testcyklist: Björn Åslund