Bränsleceller i framtidens Shimano elsystem?

Björn Åslund

Björn Åslund

22 nov 2021

Det svenska innovationsföretaget myFC erbjuder bränsleceller som är lätta att dimensionera och anpassa till eldrivna produkter. myFC siktar nu på att bränsleceller ska kunna användas i elcyklar. Detta sker i samarbete med ett globalt företag inom cykelkomponenter, sannolikt Shimano.

Bränsleceller för att alstra elen till elcyklar finns redan, men det har verkligen inte nått någon massmarknad. Ett exempel är det franska företaget Pragma Industries som 2019 visade upp elcyklar med bränsleceller istället för batteri. Det har även synts projekt där man installerat bränsleceller för att få riktigt lång räckvidd på tunga lastcyklar.

Fördelen med bränsleceller att dessa kan tankas med vätgas som bränsle, vilket går mycket snabbare än att ladda batteri, som ju kan ta 4-5 timmar. Dessutom bör man kunna få ut betydligt längre körsträckor, än vad ett vanligt elcykelbatteri kan ge.

Nyligen berättade myFC mer konkret om sina framtidsplaner i ett pressmeddelande. Där beskriver man att det pågår ett utvecklingsprojekt tillsammans med en av de ledande globala aktörerna inom cykelteknik. Att döma av beskrivningen handlar det om att elcyklarnas batterier ska kombineras med bränsleceller.

– I applikationer som elcyklar, där utrymmena är små, har vår teknologi med formbara bränsleceller starka fördelar gentemot våra konkurrenters mer klumpiga och utrymmeskrävande lösningar, säger vd Michael Glantz i pressmeddelandet.

Utvecklas i Stockholm

I företagets labb i Stockholm pågår nu jobbet med att skapa ett drivpaket med bränsleceller som går att få in i ramen på en elcykel.

Företaget berättar inte rakt ut vilket globalt företag man samarbetar med. Men på en sida på företagets webb avslöjas detaljer som pekar tydligt mot Shimano som dominerar marknaden för cykelkomponenter och dessutom är stora inom elcykelsystem. På denna webbsida skriver företagets vd Michael Glantz att myFC har ett avtal är med en japansk tillverkare av cykelsystem som undersöker möjligheten att använda mikrobränslecellsteknik för att utöka räckvidden, förlänga driftstiden och minska vikten på elcyklar.

Så framtidens Shimano Steps system kanske alltså får en ny energilösning, som ska ge riktigt långa körsträckor.

myFC verksamhet är inriktad på utveckling av tekniklösningar där batteri och vätgasbaserade bränsleceller samexisterar för utökad användning och minskad klimatpåverkan. myFC grundades 2005 och noterades i maj 2014 på NASDAQ First North Growth Market. Huvudkontoret ligger i Stockholm.

Allt om elcyklar har sökt myFC för kommentar, men företagets presstalesperson vill inte kommentera spekulationen om Shimano.

Källa: https://www.myfc.se/press-release/executive-brief-fran-vd-michael-glantz-var-nya-strategi-ger-resultat