Bafang släpper navmotor med växlar och momentsensor

Björn Åslund

Björn Åslund

8 sep 2021

Bafang visar på nytänkande inom navmotorer. Det nya elektriska cykeldrivsystemet H700 har två utväxlingar samt momentsensor, vilket hittills främst funnits på mittmotorer, berättar bland annat sajten Electrek.co.

Kinesiska Bafang är en av de ledande tillverkarna av drivsystem för elcyklar, och tycks jobba hårt på att utmana branschens tungviktare Bosch och Shimano.

I alla händelser har det nya H700 drivsystemet ett antal intressanta funktioner som gör det lämpligt för elcyklar av citytyp. Man har tillfört funktioner som normalt inte hittas på navmotorer, i detta fall en motor för bakhjul.

Motorn på 3,2 kg rymmer en automatisk växling med två hastigheter. När cyklisten börjar trampa mäter cykeln hastigheten och kan växla mellan två växlar för att justera motoreffekten. Mer vridmoment finns i den lägre växeln, vilket är användbart vid acceleration och i uppförsbackar. Vid ökad hastighet väljs den högre växeln automatiskt.

Denna lösning gör att motorn kan erbjuda en bredare vridmomentkurva utan att öka motorns effekt. Det är extra användbart med tanke på att motorn är klassad som en 250 wattmotor för att uppfylla den europeiska standarden för elcyklar. Bafang uppger att motorns vridmoment är 32 Nm, även om det är oklart för vilken växel det gäller.

Bafang har valt att utrusta systemet med momentsensor, till skillnad från rotationssensor som är i princip standard på navmotorer. Momentsensorer känner av hur hårt användaren trampar, och reglerar motorns effekt efter trycket på pedalerna. Det betyder att motorresponsen aktiveras snabbare och blir mer exakt än med rotationssensor.

Batteriet på 10 Ah är utformat för att passa i ramens nedre ramröret. En knapp för att kontrollera systemet är tänkt att placeras på ovansidan av det övre ramröret.

Källa:

https://electrek.co/2021/09/07/bafang-unveils-electric-bike-motor-with-2-speed-automatic-shifting-and-torque-sensor/